NIEUWSB&W

CES Nieuws


Redactie HiFi.nl | 10 januari 2005 | B&W

(gezien op het Internet)

Afgaand op het aanbod van de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas is de digitale woning weer helemaal terug. Slimme ovens die per e mail of de mobiele telefoon geprogrammeerd kunnen worden, huisnetwerken waarmee muziek van de pc draadloos in iedere hoek van de woning kan worden weergegeven en plasma schermen die tevens de temperatuur van de woning kunnen regelen, het begint eindelijk realiteit te worden.
 
Even buiten het CES South Plaza - de meest recente aanbouw van het Las Vegas Convention Center - had het Amerikaanse bedrijf NextGen een houten huis vol technische snufjes laten optrekken. In elk vertrek waren wel platte schermen te vinden met Media Center software van Microsoft. Toegegeven: Microsoft was hoofdsponsor van dit huis van de toekomst, maar deskundigen denken dat het zo ook ongeveer gaat worden. De pc verdwijnt langzaam uit de huiskamer, en platte beeldschermen in de woning nemen diens functie over. In de keuken, de woonkamer, bad- en slaapkamer kunnen we muziek afspelen, het laatste nieuws bekijken, of de temperatuur van de slaapvertrekken regelen. Het Media Center, of soortgelijke software, wordt het besturingssysteem van onze woning.

Jaren geleden heette dit concept nog domotica, alleen had niemand er toen belangstelling voor omdat de benodigde apparatuur veel te duur en de bedrading te ingewikkeld was. Een intelligente oven kost nog steeds iets van 7500 dollar, maar de prijzen dalen snel. Bovendien zijn consumenten bereid om geld te spenderen aan luxe artikelen, met name LDC TV of plasma schermen, liefst van zo groot mogelijk formaat

Televisie was zonder meer het thema van CES 2005. Digitale videorecorders zijn niet aan te slepen en vrijwel alle Amerikaanse kabelbedrijven zijn Video on demand (VOD) diensten gestart. De kijker wil kijken wanneer hem dat uitkomt. Gebruikers van een digitale videorecorder kijken zelfs al geen livetelevisie meer, zo blijkt uit onderzoek van Gartner. Met name voor het Media Center, dat van de computer of de settop box een mediahub maakt, blijkt erg veel belangstelling te bestaan. Zeker 80 pc fabrikanten en nog eens 500 systeembouwers verkopen een variant van de software.

De radio wordt ook nieuw leven ingeblazen dank zij digitale radio. De Amerikanen spreken in dit verband niet over DAB, maar over HD (high definition) Radio. De verwachting is dat 95 procent van de honderd populairste radiostations in de VS op het digitale formaat overstappen. Toekomstige radiotoestellen zullen met een harde schijf worden uitgerust, zodat populaire radioshows kunnen worden opgenomen. En met de uitzendingen wordt data meegezonden.

Zo sterk is dit jaar de digitale component op CES dat een rehabilitatie van de ICT beurs Comdex, jarenlang de grootste vakbeurs in de VS, niet erg waarschijnlijk lijkt. CES trok tot en met zondag een record van 120.000 bezoekers. Comdex wist vier jaar geleden nog 200.000 bezoekers op de been te brengen, maar toen de ICT markt instortte waren er in 2003 nog maar 40.000 mensen geïnteresseerd in een sterk uitgedund Comdex. CES heeft inmiddels de omvang van een goed gevulde RAI. Oftewel: zo’n 25 voetbalvelden of pak hem beet 250 Boeing 747’s, voegde de organisatie er nog trots aan toe. 

MERK

EDITORS' CHOICE