NIEUWSB&W

3D scherm Philips dit najaar op de markt

Redactie HiFi.nl | 14 juli 2005 | B&W

(gezien op het Internet)

 
Philips gaat zijn nieuwe `multi-view` 3D-beeldscherm, dat in mei op het SID International Symposium werd geïntroduceerd, vanaf oktober aan de man brengen. Het bedrijf mikt vooral op ondernemingen presentaties willen geven, maar ook de gamesindustrie zou geinteresseerd zijn. Voor de consument is het beeldscherm nog niet geschikt. 

Philips 3D beeldscherm
... levensechte bellen met Philips`3D scherm ... 
 
 
Philips maakte dit gisteren bekend tijdens een perspresentatie in Eindhoven. Het feit dat het 3D-beeldscherm nog minder geschikt wordt geacht voor consumenten ligt met name aan de ingewikkelde conversie van traditionele videobeelden naar 3D beelden. Philips toont op dit moment vooral computeranimaties op het 3D scherm.

Voor het multiview 3D scherm is geen speciale 3D-bril nodig. Het display bestaat uit een stelsel van lenticulaire lenzen voor optische autostereoscopische 3D-beeldvorming, overigens met volledig behoud van helderheid en contrast. De processors berekenen in ’real time’ de negen kijkhoeken die samen de 3D ervaring bepalen. Grootste nadeel is op dit moment de geringe kijkhoek. Wie niet recht voor het scherm staat ziet een vertekening.

Philips verwacht dat het scherm is bijzonder effectief kan zijn in multimediale omgevingen als winkels, winkelcentra, luchthavens en stations, en bij activiteiten zoals conferenties.

Philips heeft een dezer dagen zelfs al een aantal gesprekken gehad met Steve Wynn, de exploitant van grote casino’s als Treasure Island, Bellagio en Mirage in Las Vegas. Wynn is volgens Arie Leunis van Philips geïnteresseerd om gokautomaten te ontwikkelen met 3D displays omdat die meer klandizie zouden trekken.

Volgens Philips is ook de gamesindustrie geïnteresseerd. Er zijn al plug-ins verkrijgbaar voor populaire 3D-animatiepakketten zoals 3D Studio Max, zodat leveranciers hun creaties kunnen opslaan in een bestandsformaat voor 3D weergave geschikt is.

Philips heeft voor de ontwikkeling van de schermen een eigen onderneming 3D Solutions opgericht, onderdeel van de Technology Incubator. Voor de consumentenmarkt is het scherm vooralsnog niet geschikt. Bestaande tv beelden moeten in de toekomst echter gewoon in 3D weer te geven zijn, zonder aanpassingen van het bronmateriaal.

MERK

EDITORS' CHOICE