NIEUWSB&W

Sony schrijft rode cijfers

Redactie HiFi.nl | 29 juli 2005 | B&W

(gezien op het Internet)

Sony heeft over het afgelopen kwartaal netto ruim 112 miljoen euro verlies gedraaid. Over hetzelfde kwartaal in 2004 boekte Sony nog 72 miljoen euro nettowinst. De totale omzet daalde 3,3 procent tot 11,5 miljard euro.

Belangrijke reden voor de verslechterde resultaten is een ingrijpende herstructurering van het bedrijf, in gang gezet door de nieuwe topman Howard Stringer. Daarnaast haalde Sony minder inkomsten uit het televisiesegment en heeft het bedrijf last van een algemene prijsdaling in de elektronicamarkt.

Stringer heeft het vernieuwen van Sony`s elektronicatak tot topprioriteit bestempeld. Hoewel inkomsten van crt- en plasmatelevisies teruglopen, blijken digitale walkmans, lcd-televisies en VAIO-pc`s beter te verkopen.

Ook de Playstation Portable (PSP), sinds maart in de Verenigde Staten te koop en vanaf september ook in Europese winkels, blijkt goed te verkopen. Sony verkocht sinds de lancering in december 2004 wereldwijd 2,09 miljoen PSP`s.

De vooruitzichten voor heel 2005 zijn door Sony flink naar beneden bijgesteld. Het bedrijf verwacht over 2005 nu een netto-inkomen van 10 miljard Yen (73 miljoen euro) te behalen. Eerder rekende Sony over heel 2005 nog op een netto-inkomen van 80 miljard Yen (588 miljoen euro), bijna 90 procent méér.

Voor volgend jaar staat de Playstation 3 op het programma, waarvan veel wordt verwacht. Ken Kutaragi, hoofd van Sony`s Entertainment afdeling liet tijdens een Playstation-beurs in Tokio doorschemeren dat het een prijzig apparaat wordt. Kutaragi denkt dat de console in eerste instantie zelfs buiten het bereik van de meeste huishoudens valt.

De Playstation 3 bevat straks een geavanceerde, krachtige processor, kan omgaan met Blu-ray dvd`s met hoge dichtheid en is in staat high definition-video weer te geven.

"Ik ben me ervan bewust dat met al deze technologieën de PS3 niet aangeboden kan worden voor een prijs gericht op huishoudens. Ik denk dat iedereen die er een wil, er een zal kunnen kopen. Maar we richten ons op consumenten over de hele wereld, dus we moeten ons inspannen de prijs binnen de perken te houden", aldus Kutagari.

De topman gaf verder geen indicaties over het te verwachten prijskaartje, maar wilde alleen kwijt dat de PS3 "duur" zal zijn.

MERK

EDITORS' CHOICE