NIEUWSApple

Kritiek op Apple en DRM

Redactie HiFi.nl | 24 januari 2006 | Apple

(gezien op het Internet)

Apple krijgt steeds meer macht waar het gaat om het aanbieden van digitale muziek via internet. En daar is niet iedereen blij mee. Apple en de Digital Rights Management van het bedrijf komen steeds meer onder vuur te liggen.

Met ruim 300.000 Nederlanders die zich dagelijks bevinden op illegale peer-to-peer netwerken is het duidelijk dat het nu echt tijd wordt voor de muziekindustrie om te komen met een aanvaardbare legale variant. Aanvaardbaar voor de gebruikers wel te verstaan. Tegenover 10 miljoen legale downloads staan maar liefst 160 miljoen illegale downloads.

Een van de grote drempels voor legale downloads is de kopieer beveiliging. Iets wat Apple rigoreus toepast, maar andere labels, zoals het middelgrote PIAS, overboord gooien. De kopieerbeveiliging zorgt ervoor dat je een gekocht bestand niet op een andere drager kunt spelen. Dat is niet uit te leggen aan een consument.

Apple en DRM

Tijdens het recent gehouden Noorderslag seminar waren er dan ook zeer kritische geluiden richting Apple. iTunes legt de gebruikers beperkingen op, door strikt het eigen formaat met de eigen DRM te gebruiken. En ook voor artiesten is Apple steeds minder interessant. Ze moeten zich aansluiten bij distributiecollectieven die ze minder uitbetalen dan bij normale distributie. Dit leidt natuurlijk weer tot nieuwe alternatieven om dat te ontlopen, zoals TuneTribe, Karmadownload, Playlouder, Bleep en nog tientallen anderen.

De Nederlandse muziekindustrie ziet wel wat in abonnementsmodellen. Een vast bedrag per maand, waarna je onbeperkt naar muziek mag luisteren. Rhapsody is zo`n station en Universal werkt in Korea aan zo`n dienst en AOL kocht recentelijk nog Webjay.
Niet plij zijn de platenmaatschappijen voor initiatieven als Last.fm. Doordat ze steeds meer kanalen opzetten met favoriete muziek voor zowat iedere individuele gebruiker, wordt de marketingkracht van de platenmaatschappijen om zeep geholpen. Geen pluggers meer die bepalen wat op de radio komt en dus wat er populair wordt. Over een tijdje zijn er 16 miljoen pluggers die allemaal zelf bepalen wat ze luisteren.


EDITORS' CHOICE