NIEUWSB&W

DVD markt stort in

Redactie HiFi.nl | 13 februari 2006 | B&W

(gezien op het Internet)

Nederlanders hebben het afgelopen jaar minder aan entertainmentproducten uitgegeven dan in 2004. Het gratis downloaden heeft nu ook zijn weerslag op de verkoop van dvd`s.

"Ondanks dat consumenten over de hele linie hun voordeel konden doen met prijsverlagingen, werden er minder cd`s en dvd`s gekocht dan in 2004", zo meldt brancheorganisatie NVPI. Uiteindelijk hebben klanten voor 90 miljoen euro minder uitgegeven aan cd`s, dvd`s en games.

De belangrijkste reden voor het tot stilstand komen van de groei is volgens de NVPI dat na de muziekmarkt nu ook de dvd-markt inzakt, terwijl die daling maar beperkt wordt goedgemaakt door games en betaalde downloads.

Het aantal verkochte cd-albums daalde maar liefst met 13 procent, een absoluut diepterecord dat niet langer meer wordt goedgemaakt door muziek-dvd. Dat product heeft net als film-dvd ernstig te lijden onder de `weggeefcultuur` en de oneerlijke concurrentie die wordt gevormd door het illegale aanbod op internet, zo stelt de brancheorganisatie.

Downloads
"Het is natuurlijk evident dat het enorme aantal films dat jaarlijks wordt gedownload niet alleen een belangrijke oorzaak is van de daling van het bioscoopbezoek, maar ook verregaande consequenties heeft voor de thuisconsumptie van film", aldus Ton Capello, voorzitter NVPI-video.

De verkoop van games voor gameconsole steeg in 2005 met 7 procent in omzet en 24 procent in stuks. De markt voor pc-games daalde ondertussen met 15 procent in stuks en omzet. Daardoor is in 2005 de gamemarkt voor consoles voor het eerst groter dan de markt voor pc games.

In 2005 kon de entertainmentsector naar eigen zeggen eindelijk voldoen aan de behoefte voor online content. De consument heeft nu keuze uit vijftien muziekwinkels op internet. Het aantal gedownloade tracks bedroeg 4,3 miljoen stuks – goed voor een bemoedigende omzet van 4,3 miljoen. Ook video zette in 2005 de eerste stappen in digitale distributie. Inmiddels bieden (onder andere) RTL, Directmovie, Keeno en KPN Moviestream online toegang tot film.

MERK

EDITORS' CHOICE