Cambridge Azur 840A en 840C


Redactie HiFi.nl | 22 februari 2006 | Cambridge Audio

(ingezonden mededeling)

Audio Partnership, de producent van de Cambridge Audio Azur-reeks heeft besloten de aangekondigde 700-serie niet uit te brengen, maar in plaats daarvan de 800-serie. Tijdens de Doelen Lente Hifi show zullen de 840A geïntegreerde versterker en 840 C CD-speler gedemonstreerd worden, samen met de Versie 2 modellen van de zeer succesvolle 500- en 600-serie.

De 840 modellen vormen de top van de door de internationale pers zo bejubelde Azur-reeks. Evenals de voorgaande modellen zullen ook deze nieuwe ontwerpen een niveau behalen dat in deze prijsklasse ongehoord is als het gaat om prestaties en mechanische en elektronische opbouw, aldus de importeur. 

In plaats van de herdefinitie van instapmodellen, een werkgebied waar Cambridge Audio van oudsher mee geassocieerd werd, wordt ditmaal een aanval gepleegd op de prijsklasse rond 1000 Euro. De vlaggenschepen van de Azur-reeks zijn nu de 840 C CD-speler en de 840 A versterker. Beide ontwerpen zijn gebaseerd op unieke eigen ontwikkelingen. De 840 C maakt bijvoorbeeld gebruik van Cambridge Audio’s eigen ATF (Adaptive Time Filtering) asynchrone upsampling technologie die samen met het Zwitserse Anagram Technologies ontwikkeld werd.

 Dit systeem interpoleert op knappe wijze 16-bit/44.1 kHz CD signaal tot 24-bit/384kHz, daarbij gebruikmakend van een 32-bit ‘Black-Fin’ DSP van Analogue Devices. Deze voedt weer een dubbel gedifferentieerde 24-bit/384kHz DAC van hetzelfde bedrijf.

De 840 A is voorzien van door CA in eigen beheer ontwikkelde XD-technologie (patent aangevraagd). Deze doorbraak op het gebied van versterkerontwerpen koppelt de kwaliteiten van klasse A versterking aan het economische energieverbruik van klasse B. Met XD-technologie, en dat is het verbazingwekkende, wordt de vervorming opgeheven die inherent is aan alle klasse AB ontwerpen. Deze technologie is dusdanig baanbrekend dat er gewerkt wordt aan een White Paper dat geproduceerd zal worden door de Audio Engineering Society (AES).

Zoals alle Azur-ontwerpen is de behuizing ook nu weer excellent van constructie. Deze wordt o.a. bereikt door toepassing van een 7 mm dik aluminium front en gewelfde zijpanelen in combinatie met een 2 mm dik stalen chassis. Het geheel wordt gecompleteerd door voeten die ontworpen zijn om eigen en externe vibraties te neutraliseren. Het resultaat is een stijve behuizing die in staat is alle ongewenste resonanties te weerstaan waardoor de elektronica optimaal kan functioneren.

Ook wordt gebruik gemaakt van een ‘oversize’ ringkerntransformator waardoor er een -voor deze prijsklasse- enorm vermogen geleverd wordt: 2 x 200 W bij 4 Ohm en 120 watt per kanaal bij 8 Ohm. De uiteindelijke geluidskwaliteit wordt echter in hoge mate bepaald door de eigen XD-technologie.

XD-techniek zorgt ervoor dat bij lage vermogens puur klasse A wordt gebruikt die soepel overgaat in klasse B bij hogere volumina. Verwar deze techniek vooral niet met klasse AB waarbij een inherent hogere vervorming ontstaat is bij hogere geluidsniveau’s. XD-technologie bestuurt de uitgangstrappen op een zodanige wijze dat de gebruikelijke cross-over vervorming bij 0-niveau in klasse B-status niet langer aanwezig is -de slechtst mogelijk instelling in vervormingstermen- maar bij een beduidend hoger uitgangsniveau. Het resultaat is een soepele en lineaire overgang van de twee modi die beduidend beter is en geen last heeft van het berichte en abrupte optreden van vervorming bij klasse AB versterking.

Hoogwaardige multi-relaistechniek wordt toegepast in de volumeregeling; dezelfde kwaliteitsmaterialen worden gebruikt voor het schakelen van de ingangen. Deze techniek, waarbij een optimale isolatie van de ingangen bereikt wordt, is normaal gesproken alleen aanwezig bij ontwerpen die het veelvoudige van een 840 A kosten en zorgt voor een vrijwel volledige afwezigheid van vervorming.

Voor het overige worden twee paar uitgangstransistoren gebruikt die vergezeld worden van een veelheid aan ruisarme in eigen beheer ontwikkelde schakelingen die samen met het CAP5 beveiligingssysteem en een veelheid van hoogwaardige audiofiele componenten zorg dragen voor een supergeluid. De 840 A heeft 8 ingangen, waarvan er één gebalanceerd (XLR) is. Een aardige eigenschap is dat deze ingangen geparametriseerd zijn en van een eigen titel voorzien kunnen worden die in het display zichtbaar is. Ook aanwezig zijn een uitschakelbare toonregeling, een tape-monitoruitgang alsmede twee luidsprekeruitgangen. Alle zijn verguld. Ter completering zijn een RS232 poort en een A-BUS multi-roomuitgang aanwezig.

De 840 C is gebaseerd op de bewierookte, door CA in eigen beheer ontwikkelde servo-sturing en Sony laseroptics, dit keer gekoppeld aan het geavanceerde ATF-upsampling DAC-systeem.

Inplaats van conventionele DAC‘s en filters worden bij de 640C de 32-bit Analog Devices‘ ‘Black Fin’ digitale signaalbewerking en een DAC in dubbele mono-configuratie gebruikt. Deze opstelling draagt zorg voor de upsampling van de basis 16-bit/44.1 kHz gegevens in ‘real time’ naar de veel hogere resolutie van 24-bit/384kHz voordat de conversie gedaan wordt door de twee AD1955 24-bit/384kHz processoren van Analog Devices. De DACs (werkend in differentiaalmodus) ‘behandelen’ de kanalen separaat via differentiële anti-aliasfilters waardoor excellente stereoreproductie bij een exceptioneel lage ruis en vervorming verkregen worden, niet in de laatste plaats door de gebalanceerde (XLR) uitgang.

De twee digitale ingangen kunnen gebruikt worden voor de upsampling van andere geluidsbronnen zoals een DVD-speler die via de Azur 840 A wordt aangesloten. Ook kan een digitale opname (bit-voor-bit gegevens) of ge-upsampelde output van 48, 96 of 192kHz opgenomen worden met een daartoe geëigend apparaat.

De 840 C is voorzien van S/PDIF, Toslink en AES gebalanceerde digitale in- en uitgangen ten behoeve van aanlsuiting op externe digitale bronnen.

De apparaten worden geleverd met de bekende elegante Azur-afstandsbediening waarmee beide apparaten bediend kunnen worden en zijn leverbaar in een zilveren en zwarte uitvoering.

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Dali Phantom S-280: high-end in de muur
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    DIRAC: wat is het en wat maakt deze software zo goed
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    OPPO Sonica DAC
    Review
    lees meer »