NIEUWSB&W

Gratis download Lenny Kravitz

Redactie HiFi.nl | 07 maart 2006 | B&W

(gezien op het Internet)

Nieuwste Kravitz gratis te downloaden 
 
Wodkamerk Absolut is een virale campagne gestart die draait om een song van Lenny Kravitz. Zijn laatste nummer `Breathe` komt niet in de handel, maar is gratis te downloaden via de Absolut-site.

Het project kent in Nederland geen betaalde reclame-uitingen, aldus de Nederlandse Brand Manager Rudy Stol. "We willen dat internetters zelf het nummer verspreiden, via fora, weblogs en sites." 

In 1985 schilderde Andy Warhol een fles Absolut Vodka. Zijn vriend Keith Haring maakt een schilderij met hetzelfde onderwerp. Absolut gebruikte de schilderijen voor een reclamecampagne, waarmee een traditie startte om in reclamecampagnes samen te werken met artiesten en kunstenaars. Onder meer Jean Paul Gaultier, Gianni Versace en Damien Hirst verbonden hun naam aan het wodkamerk. In 2003 werkte Absolut voor het eerst samen met muzikanten, eerst met DJ’s en nu, met Kravitz, met een bekende popmuzikant.

“Met deze campagne willen we zoveel mogelijk mensen naar de Absolut site trekken en een emotie oproepen bij onze doelgroep,” legt Rudy Stol uit. “De kracht van internet is dat een nummer zich heel makkelijk verspreid.”  Absolut richt zich niet op een doelgroep met bepaalde socio-demografische kenmerken, zegt Stol, maar eerder op een groep mensen met een bepaalde ‘mindset’, op mensen met een creatieve en open levenshouding.

Het muziekproject met Kravitz, dat de naam Absolut Kravitz heeft, blijft niet beperkt tot de song en videoclip van Kravitz zelf. Op de actiesite zijn ook elf remixes te beluisteren, onder meer van Little Louie Vega en Jazzanova. Sinds eind vorige week zijn de remixes en de videoclip op de site te bekijken en te downloaden.

In Nederland adverteert Absolut niet in tijdschriften, abri’s of met banners voor Absolut Kravitz. In sommige andere landen gebeurt dat overigens wel. Stol: “We sturen het nummer bijvoorbeeld wel op aan radio-dj’s of horecabedrijven die de track willen draaien.” Zo is de track al te horen geweest op 3FM. Omdat het nummer niet onder een label is uitgebracht is het volgens Stol vrij lastig om het nummer regelmatig op de radio te `laten` draaien.

MERK

EDITORS' CHOICE