NIEUWSB&W

Opkomst van de Digiholic

Redactie HiFi.nl | 26 mei 2006 | B&W

(ingezonden mededeling)

Technologie freaks hebben meest positieve kijk op het leven

Schiphol-Rijk, 24 mei 2006 - Het vooroordeel dat nerds wereldvreemde mensenop zolderkamers zouden zijn, is voorgoed ontmanteld. Juist voor hoogopgeleide, reislustige, geëmancipeerde en vooruitstrevende mensen kan de ontwikkeling van digitale technologie niet ver genoeg gaan. Digitale camera`s, mobiele telefoons, laptops, DVD`s, flatscreens, digitale TV, MP3 spelers; ze zijn uit hun leven niet meer weg te denken. 17 procent van de Nederlandse bevolking boven de 12 valt in deze groep van Digiholics. Dit blijkt uit onderzoek dat Microsoft door Trendbox liet uitvoeren.

Techfan of digibeet?
Na het onderzoek, dat onder een groep van bijna 1300 Nederlanders van 12 jaar en ouder is gehouden, onderscheiden Microsoft en Trendbox vijf verschillende groepen op basis van hun interesse, behoeften en betrokkenheid bij de digitale wereld. Ten eerste de Digiholics (17%); bij hen kan de ontwikkeling van digitale technologie niet snel en niet ver genoeg gaan. Dan de Techfan (30%), digitale technologie staat in het teken van plezier. De Bijbener (21%) oordeelt vooral vanuit functionele overwegingen en wil graag bijblijven op het gebied van ontwikkelingen om niet de kans te lopen achterop te raken in de  maatschappij. De Digibeet (23%) staat enigszins terughoudend tegenover digitale technologie en vindt dat het als gemak moet dienen en niet te veel moeite moet kosten. De Digidon`ts (9%) zijn überhaupt niet geïnteresseerd in nieuwe snufjes en digitale technologie. Ze hebben moeite om bij te blijven en zien het nut van technologie niet in. Ondertussen is deze laatste groep ook nog best digitaal met een mobiele telefoon en digitale camera. Eén ding staat vast: techniek wordt steeds menselijker en is niet meer weg te denken uit ons leven.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander over 11,9 digitale apparaten beschikt in zijn huis, Hierin zijn onder meer DVD-spelers en gamecomputers meegeteld. 57% van de ondervraagden vindt het zelfs `noodzakelijk` om over een computer te beschikken. Vooral jongeren zijn het eens met de stelling: "Ik zou niet kunnen leven zonder de moderne digitale technologie", zeggen zij. 94% van de respondenten heeft een mobiele telefoon, 82% heeft een PC, 76% heeft een printer, 69% beschikt over een DVD-speler en 62% heeft een digitale camera.

Digiholic
Het imago van de digitale nerd was die van de doorgewinterde, op zolder opgesloten en voor de buitenwereld onbereikbare man of vrouw. Inmiddels is bijna iedereen verslaafd aan sommige van zijn elektronische maatjes  en is gadgetfreak een geuzennaam. Digiholics blijken als geen andere groep met twee benen in de samenleving en de wereld te staan. Ze zijn nuchter, ze geloven minder in `leven na de dood` dan de gemiddelde Nederlander, maar niet oppervlakkig. Mode interesseert hen minder dan de meeste mensen. De Digiholic is trendy, en overal bereikbaar, heeft de nieuwste hightech stuff en maakt van elke dag weer een nieuw avontuur.

Wijd verspreid
Ook mensen die zichzelf helemaal niet zo digitaal vinden, de Digidont`s en de Digibeten,  passen de digitale mogelijkheden op een natuurlijke manier toe in hun dagelijks leven en gebruiken gewoon wat voor hem of haar relevant is. Oma uploadt haar digitale foto`s naar de Hema, rekent ze digitaal af en laat ze thuis bezorgen. Singles ontmoeten elkaar via MSN aan de andere kant van de wereld en sturen hun liefdesbetuigingen via e-mail en MMS. En als we geen zin hebben om naar de Albert Heijn te gaan, dan gaan we naar onze vriend Albert.

Verschil tussen Digiholics en "Achterblijvers"
Digiholics zijn aanzienlijk positiever over de toekomst dan Bijbeners, Digibeten en Digidon`ts Zij genieten van reizen, een weekendje weg of een bioscoopbezoek met vrienden. Het traditionele gezinsleven neemt voor hen een minder centrale plaats in dan bij de minder geïnteresseerde gebruikers van
technologie. Digiholics zijn daarnaast minder van de vaste relaties en surfen liever nog even rond; op internet of op de surfplank in Hawaii, Mensen die minder bezig zijn met hun computer, nauwelijks of niet muziek downloaden van internet en niet chatten, geloven vaker in een leven na de dood en voor hen is het gezin vaker de hoeksteen van hun bestaan. Opvallend is dat de politieke interesse onder de ondervraagden geen duidelijk beeld laat zien, behalve dat de  politieke voorkeur van Digiholics en andere groepen die tot over hun oren in de apparaten zitten, beduidend linkser is dan van de anderen.

MERK

EDITORS' CHOICE