NIEUWSB&W

Blauw broertje Mediamarkt

Redactie HiFi.nl | 05 juli 2006 | B&W

(gezien op het Internet)

BCC, Correct, It’s, Harense Smid en al die andere elektronicaketens zijn gewaarschuwd.

Na het rode gevaar (Media Markt) uit Duitsland betrad vorige week een blauw gevaar de Nederlandse markt: Saturn.

Beide dochters zijn van het Duitse Metro. Saturn vertoont veel overeenkomsten met Media Markt: is ook een prijsvechter en heeft ook een enorm aanbod aan tv’s, cd’s, mobieltjes, foto- en videoapparatuur. De eerste Saturn opent vandaag de deuren in winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam. Voor 2010 telt Nederland zeker 25 elektronicasupermarkten, zoals Saturn zichzelf noemt.

Pieter Haas heeft vanaf vandaag een dubbele pet op; directeur van rood én blauw. Hij wil het land volzetten met rode en blauwe winkels. Zijn strategie: een klant bezoekt gemiddeld 2,1 winkels voordat hij bijvoorbeeld een lcd-tv aanschaft. ,,In onze ideale wereld stapt hij eerst de Media Markt binnen en koopt dan bij Saturn. Of andersom.’’

Dus Media Markt creëert zijn eigen concurrent? Haas: ,,Nee, met twee labels in één bedrijf kun je een hoger marktaandeel scoren. De klant wil immers vergelijken. Ze houden niet van een te dominante partij. En dan speelt het gevoel: wie Media Markt een te schreeuwerige winkel vindt, zal Saturn misschien heel prettig vinden. De winkels zijn hetzelfde, maar tóch anders.’’

Bang voor omzetverlies is hij niet. ,,Straks haalt Media Markt misschien 95 procent omzet in plaats van 100, maar scoort Saturn 40 procent. Zo werkt het. Dat is de bewezen werking van meerdere merken in één bedrijf.’’

Maar wat is het verschil? ,,Media Markt oogt met die rode kleur agressiever, dominanter en is luidruchtiger met lage prijzen. Blauw is meer de kleur van de high-tech. Het oogt professioneler, als een moderne low-price-retailer. Veel rustiger dan Media Markt. De prijzen bij Saturn? Die zullen niet altijd lager zijn dan bij Media Markt. Wel vaak.’’

Voor de duidelijkheid: rood en blauw worden keiharde concurrenten. Klinkt erg ongeloofwaardig met één en dezelfde directeur. Haas: ,,De hoofddirectie heeft een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Daarónder ligt echt alles uit elkaar. Aparte inkoop, verkoop, winkelmanagement, marketing. Er wordt onafhandelijk van elkaar onderhandeld met bijvoorbeeld Philips.’’

De ‘roden’ kunnen bij elkaar in de computer kijken, maar niet in het systeem van de blauwe. En andersom. ,,Het moeten serieuze concurrenten zijn. Als winkel A dezelfde aanbiedingen heeft als B, is die voor de consument geen alternatief. En daar gaat het juist om: we willen de consument keuze bieden.’’

MERK

EDITORS' CHOICE