NIEUWS

Tien over op breedbeeld


Redactie HiFi.nl | 13 maart 2007

(gezien op het Internet)

Tien gaat als eerste omroep in Hilversum volledig uitzenden in breedbeeld. De afspraak voor een gezamenlijke breedbeeldstart van de Nederlandse omroepen is daarmee doorbroken.

Tien, beter bekend als Talpa, zendt vanaf 1 maart 2007 `nagenoeg al haar programma`s` in breedbeeld uit.

Op dit moment beschikt circa 55 procent van de Nederlandse huishoudens over een breedbeeldtelevisie. Die apparaten zetten vanaf 1 maart het beeld van Tien automatisch om naar het 16:9 formaat, waardoor er minder beeld verloren gaat en er meer details behouden blijven.

Op Tien.nl is uitgebreid te lezen hoe het precies zit en hoe kijkers maximaal gebruik kunnen maken van breedbeeldaanbod. Dit kan verschillen per kabelmaatschappij of digitale aanbieder van het uitzendsignaal.

Zwarte balken
Kijkers met breedbeeldtv blijven bij breedbeelduitzending verschoond van de zwarte balken boven en onder in het scherm, zegt Tien. Dat klopt niet helemaal, want breedbeeldkijkers hebben links en rechts een zwarte balk bij het traditionele 4:3 formaat. Die balken raken ze kwijt. "En mensen met een traditionele tv zullen met breedbeelduitzendingen juist een zwarte blak boven en onderin beeld krijgen", zo zegt beleidsmedewerker Koos Noort van de Publieke Omroep in Hilversum.

"Het nieuwe uitzendsignaal heeft geen merkbare gevolgen voor televisiekijkers met een 4:3 toestel", meent echter Tien in haar persbericht. Dat klopt dus niet, want de overgang naar breedbeeld betekent voor bijvoorbeeld De Wedstrijden dat juist de `ouderwetse` kijkers straks de zwarte balken te zien krijgen.

De woordvoerder van Tien: "We zonden vrijwel alle programma`s al via de `letterbox` uit: dat is een soort semi-breedbeeld waarbij kijkers met een 4:3 toestel al zwarte balken hadden bij de meeste programma`s."

En De Wedstrijden dan, wat veruit de meeste kijkers naar Tien trekt? "Ja, dat vormt een uitzondering. Dat gaat per 1 maart over naar breedbeeld en kijkers naar 4:3 krijgen dan dus zwarte balken. Maar de meerderheid van de Nederlanders heeft al breedbeeld."

Eensgezindheid is er wel over het volgende: "Het meeste profijt hebben de gebruikers die een digitaal signaal op hun breedbeeldtelevisie ontvangen. Zij zullen een aanzienlijke verbetering in beeldkwaliteit ervaren."

Concurrentie verrast
RTL Nederland is verrast door de stap van Tien: "De afspraak was om met alle zendgemachtigden over te gaan per 1 juni 2007. Wij stappen dus ook over op breedbeeld per 1 juni."

Volgens de woordvoerder van Tien verbreekt de zender geen afspraak: "Die afspraak gold alleen voor de reclameblokken op alle zenders, zodat adverteerders daar rekening mee konden houden."

Maar de concurrentie meent dat de afspraak ook gold voor programma`s. "Nee hoor. Wij zijn modern en een voorloper met techniek, dus willen we graag de eerste zijn. We zijn er helemaal klaar voor."

Bert Klaver, technisch directeur van RTL Nederland: "Voor een groot deel is RTL er ook klaar voor, maar we gaan liever zo veel mogelijk in ťťn keer over rond begin juni omdat dan ook de reclameblokken meegaan. Sommige programma`s, zoals Dancing on Ice, gaan nu al in breedbeeldformaat de ether in. Mensen met een oude tv kunnen dan op de afstandsbediening het formaat vaak aanpassen. Aan de andere kant heb je oude programma`s die we herhalen, zoals bijvoorbeeld M.A.S.H., die niet in breedbeeld beschikbaar zijn, noch zullen komen."

PO stap-voor-stap
De Publieke Omroep gaat geleidelijk over op breedbeeld, zegt Noort: "Vanaf begin 2007 kopen we in het buitenland alle programma`s al op breedbeeld in. En de eigen programma`s gaan stap-voor-stap over. De Ster schakelt inderdaad op 1 juni over naar breedbeeld. Want daarover zijn de afspraken gemaakt met andere partijen, niet over programma`s. Maar de bedoeling is wel dat in de loop van het jaar alles standaard naar breedbeeld gaat." De kritische grens van 50 procent breedbeeld is immers gepasseerd, aldus Noort.

Volgens recent onderzoek van onderzoeksbureau GfK hebben Nederlanders vorig jaar massaal platte televisies gekocht. De verkoop van deze - voornamelijk breedbeeld - schermen steeg ruim 83 procent in vergelijking met 2005.

EDITORS' CHOICE