NIEUWS

CeBIT over andere boeg


Redactie HiFi.nl | 14 maart 2007

(gezien op het Internet)

Drie delen voor drie soorten bezoekers

Komende donderdag vindt in Hannover naar jaarlijkse gewoonte CeBIT plaats. Maar de grootste IT-beurs verkeert in een crisis, want steeds minder technologiebedrijven vinden het evenement belangrijk.

Een grootschalige imagoverandering voor de volgende editie in 2008 moet daar verandering in brengen. CeBIT moet weer een beurs voor `serieuze` IT-toepassingen worden. Al blijft er plaats voor producten voor de consument.
 
Aanleiding voor de hervorming zijn de vele afwezigen op deze editie van CeBIT. Vorig jaar haakte al een aantal belangrijke spelers af, maar dit jaar schreven nog meer bedrijven zich uit. Lenovo, Nokia en Motorola zijn maar enkele grote namen die in tegenstelling tot vorige jaren nu geen grote stand hebben. Het resultaat is dat er in 2007 ongeveer tien procent minder standhouders zijn.

Bij IT-bedrijven leeft de vraag of aanwezig zijn op CeBIT wel een goede investering is. Want de Duitse beurs is ergens een anachronisme: in de VS spitsen ondernemingen zich toe op gespecialiseerde, verticale beurzen die over een onderwerp handelen. En ook in Europa duiken toegewijde beurzen, bijvoorbeeld over beveiliging of opslag, steeds vaker op. CeBIT daarentegen probeert heel de IT-wereld te bestrijken.

Het is ook de vraag of er dit jaar minder bezoekers zullen opduiken. In 2006 lokte CeBIT 424.000 bezoekers, heel wat minder dan in de hoogtijdagen van 2001. Toen kwamen 850.000 mensen een kijkje nemen. Daarbij komt nog dat er een evolutie zit in het soort bezoeker: vroeger werden beurzen bezocht door IT-beslissers, nu door geïnteresseerde particulieren. En dat levert weinig zichtbare return on investment voor de standhouders op.

Om te reageren op die negatieve trends krijgt CeBIT in 2008 een andere indeling. De beurs zal uit drie grote en aparte delen bestaan: één voor zakelijke gebruikers, één voor overheidstoepassingen en een plek voor digital lifestyle-bedrijven. De nadruk zal ook meer liggen op "oplossingen" en minder op "producten", aldus CeBIT-directeur Sven-Michael Prüser in een interview met ZDNet.com.

Prüser is overtuigd dat de nieuwe aanpak zowel standhouders, bezoekers als journalisten zal tevreden stellen. "Het percentage mensen die ter plekke zaken willen doen is enorm toegenomen", zegt de CeBIT-directeur. "Ongeveer 85 procent van de bezoekers zijn IT-beslissers. En er zijn uiteraard ook dealers en distributeurs die op de hoogte willen blijven van technische evoluties en die met leveranciers willen praten over het komende jaar."

EDITORS' CHOICE