NIEUWS

Liever live dan cd


Redactie HiFi.nl | 15 juli 2007

Muziekliefhebbers besteden nog net zo veel geld aan hun hobby als voorheen, maar nu meer aan concerten en t-shirts dan aan cd`s. Gratis downloaden is in Nederland vooral iets van oudere internetgeneraties.

In de week van Live Earth spendeert The Economist een artikel aan de muziekmarkt. Dat doet ze aan de hand van een citaat van Edgar Bronfman, de chef van Warner Music, ook actief in Nederland . Hij zegt simpelweg: "De muziekindustrie groeit, maar de platenindustrie niet."

Niet zelden is de prijs van een ticket voor een concert gelijk aan de prijs van vijf cd`s. En concerten raken uitverkocht, maar de muziek wordt bij voorkeur geruild via internet of met overname van cd`s van vrienden en bekenden.

Omkering
De totale omzet van popconcerten in de Verenigde Staten nam toe van 1,7 miljard dollar in 2000 tot 3,1 miljard in 2006. Economist vermeldt de ontwikkeling van de cd-verkopen niet, maar die zijn te halen uit RIAA-cijfers van 2006 en van 2000: een daling van 14,3 miljard naar 9,6 miljard dollar. Dat betekent dus dat de ticketomzettoename de daling in muziekopbrengsten niet compenseerde.

Maar The Economist citeert Music Managers Forum in Engeland, dat beweert dat momenteel tweederde van de verdiensten in de muziek uit ticketverkopen en merchandising (t-shirts, posters, reclamespotjes) komt en eenderde uit opgenomen muziekverkoop.

Voet tussen de deur
Hoe dan ook, het probleem van de platenmaatschappijen is dat ze niet meedoen in de snelst groeiende tak van de muziekindustrie, die van de concerten. Vandaar dat ze proberen om zogenoemde `360 graden contracten` ofwel `all-right contracts` af te sluiten waarbij de maatschappij alles organiseert en beheert.

Maar weinig artiesten zijn nog bereid om daarvoor te tekenen. Robbie Williams, Pussycat Dolls en Korn zijn uitzonderingen die de regel bevestigen: artiesten zijn huiverig om alle eieren in de mandjes van de platenmaatschappijen te leggen. Vaak zien ze die toch meer als profiteurs van hun kunsten dan als helpende hand.

Dus proberen de platenmaatschappijen de agencies over te nemen die artiesten voor optredens onder contract hebben. Warner poogt Front Line Management over te nemen, een groot Amerikaans bureau, en begon een joint-venture met Violator Management die veel voor rappers doet.

Downloaden niet minder
Het downloaden van muziek voor de mp3-speler is in Nederland de afgelopen twee jaar niet verminderd: gemiddeld genomen downloaden in 2007 nog evenveel mensen hun muziek via het internet van ruilsites als in 2005 (84 procent).

Daarnaast valt op dat in 2005 20 procent van de respondenten legaal muziek downloadt en in 2007 is dat 33 procent, zo blijkt uit Nederlands onderzoek in opdracht van Packard Bell. De firma spreekt van `illegaal downloaden`, maar in Nederland is alleen het uploaden illegaal. De muziek die via ruilnetten ter beschikking komt is dan ook illegaal, het downloaden ervan is legaal.

Over de verandering zegt Packard Bell: "Downloadden in 2005 vooral de 8- tot 17-jarigen illegale muziek, tegenwoordig zijn het voornamelijk de 18- tot 35-jarigen die via de illegale weg aan muziek komen."

Het zijn vooral de hele jonkies die zich aan de regels houden: "Bovendien wordt in de groep 8- tot 12-jarigen het meest legaal gedownload: 50 procent downloadt legale muziek. De groep 18- tot 24-jarigen komt op een tweede plek met 26 procent."

In 2005 was 40 procent van bezitters van mp3-speler een vrouw, nu was dat 48 procent. De markt raakt verzadigd: in 2005 was nog 21 procent van plan om nog dat jaar een speler te kopen, maar met de recente enquete was dit 5 procent van de respondenten.

Groei zit vooral in de groep 25- tot 35-jarigen. Die sporten vaker met muziek (van 57 procent in 2005 naar 90 procent in 2007) en luisteren in het openbaar vervoer (van 14 naar 69 procent).

Meer en meer wordt de mp3-speler ook thuis gebruikt De groep tussen 13 en 17 jaar loopt hierin voorop met 44 procent. De 25- tot 35-jarigen volgen met 36 procent.

EDITORS' CHOICE