NIEUWS

CD maakt comeback in BelgiŽ


Redactie HiFi.nl | 20 juli 2007

(gezien op het Internet)

De Belgische muziekmarkt is voor het eerst in jaren uit de rode cijfers dankzij een plotselinge opleving van de cd-verkoop. In 2006 verkochten platenzaken 17,6 miljoen muziekschijfjes, waardoor de totale markt op 0,2 procent groei uitkwam. 
 
Dat is een van de conclusies uit het jaarlijkse rapport van de International Federation of the Phonographical Industry (IFPI). Door de gestegen cd-verkoop is BelgiŽ een van de weinige landen binnen Europa die uit de problemen weten te blijven. Wereldwijd gezien werden vorig jaar vijf procent minder cd`s, dvd`s en mp3`s verkocht. In Noorwegen (-10 procent), ItaliŽ en Spanje (-11 procent) en Zwitserland (-12 procent) kreeg de platenverkoop flinke klappen. De oorzaak van de afwijkende, lichte stijging in BelgiŽ is niet bekend.

Als aanleiding voor de wereldwijd dalende verkopen wijst IFPI de beschuldigende vinger opnieuw naar piraterij en illegale downloads. Volgens de brancheorganisatie is wereldwijd gezien ťťn op de drie verkochte muziekschijven een illegale kopie en wisselen jaarlijks twintig miljard muziekbestanden via P2P-netwerken van eigenaar.

Volgens IFPI zijn steeds goedkopere breedbandverbindingen een belangrijke bedreiging voor legale muziekbestanden en moet strengere nationale wetgeving een halt toeroepen aan de meest notoire piraten in landen als China en Rusland. IFPI haalt cijfers van de Europese Commissie aan, waaruit blijkt dat 93 procent van in beslag genomen illegale cd`s uit China afkomstig is.

Juist digitale verkoop moet tegenwicht bieden aan de alsmaar teruglopende cd-verkoop. Volgens IFPI verdubbelde de digitale muziekverkoop zowat zijn waarde in 2006 om op 2,1 miljard dollar uit te komen. Voorlopig zijn niet de veelgenoemde online muzieknummers maar ringtones de belangrijkste reden voor die sterke groei. Er werden in 2006 meer mobiele deuntjes (32 procent) verkocht dan online singles (27 procent) en online albums (13 procent).

In Amerika gebeurt al bijna ťťn op de vijf muziekverkopen via internet of de mobiele telefoon. In BelgiŽ wil online muziekverkoop nog geen grote rol van betekenis spelen. Zes procent van de op de lokale muziekmarkt binnengeharkte 129,6 miljoen euro is afkomstig van een mp3 of ringtone.

EDITORS' CHOICE