NIEUWS

Marktpositie Blu-ray


Redactie HiFi.nl | 15 oktober 2007

Marktanalist herbevestigd de sterke marktpositie van Blu-Ray Disc

Aan het einde van de IFA Berlijn beginnen bezoekers en standhouders van Europa’s grootste beurs op het gebeid van consumentenelectronica met het laten bezinken van het nieuws en de diverse claims en tegenclaims die tijdens de show te horen waren.

Een van de zwaarst bevochten slagvelden in de media-industrie is dat van de volgende generatie HD-opvolger van de DVD. In de aanloop naar de IFA wekte het “overlopen” van Paramount Home Entertainment en DreamWorks Animation naar het kamp van HD-DVD nog grote verbazing. En niet alleen deze stap zelf, maar ook het tijdstip was opmerkelijk, aangezien Blu-Ray Disc gedurende heel het jaar 2007 zowat het dubbele aan software omzet had, en zelfs een veelvoud aan hardware verkopen.
Tijdens de IFA nam de scepsis alleen maar verder toe toen bekend werd dat een hoge piet van Toshiba zou hebben beweerd dat zijn bedrijf grote sommen geld aan studio’s had betaald, vergezeld van een dringend verzoek om exclusief met HD-DVD verder te gaan.

Het belangrijkste gevolg van die bekentenis was dat opiniegoeroes niet bepaald onder de indruk waren van recente gebeurtenissen, en hun eerder uitgesproken vertrouwen in het Blu-Ray formaat nog maar eens bevestigden. Onderzoeksbureau  Understanding & Solutions bleef bij haar standpunt dat Blu-Ray Disc de formatenstrijd zal gaan winnen, ondanks de onvoorwaardelijke overstap van Paramount Home Entertainment en DreamWorks Animation naar het HD-DVD kamp.

__________________________________________________________________________
“Het zwaartepunt van de steun van de industrie ligt nog steeds stevig bij Blu-Ray. 58 procent van de HD markt komt voor rekening van Blu-ray, gebaseerd op de verkopen in het eerste kwartaal van 2007.”

Jim Bottoms
Managing director en mede-oprichter van Understanding & Solutions
________________________________________________________________

Volgens Bottoms is het marktaandeel van studio’s die achter Blu-ray staan alsvolgt verdeeld:
Walt Disney Studios Home Entertainment 14%, 20th Century Fox Home Entertainment 16%, Sony Pictures Home Entertainment 18%, MGM Home Entertainment 3% en Lionsgate 7%.

Het “exclusieve” HD-DVD kamp bestrijkt 23% van de markt, waaronder 13% van Paramount Home Entertainment.
Warner Home Video, die zowel HD-DVD als Blu-ray produceren, vertegenwoordigt 19% van de HD markt.

“Er is veel verwarring onder consumenten over HD in het algemeen,” zei Bottoms. “Een consument vertelde mij dat hij een HDTV televisie wilde gaan kopen, maar dat hij nu een Blu-Ray scherm wil hebben. Dat is een typisch voorbeeld van de heersende verwarring. We weten dat er grote kansen liggen voor HD beeld, maar er moet nog wel wat werk verzet worden om het allemaal te realiseren.”

EDITORS' CHOICE