NIEUWS

Ook Warner Music stopt met DRM


Redactie HiFi.nl | 31 december 2007

(gezien op het Internet)

Na EMI en Universal heeft ook Warner Music besloten zijn muziekcatalogus online te verkopen zonder kopieerbeveiliging. De muziek is te koop via de downloadwinkel van Amazon.
 
Warner, dat onder andere Madonna, Led Zeppelin, The Eagles en Eric Clapton en James Blunt in zijn portefeuille heeft, verkoopt de nummers daar in MP3-formaat met een hoge geluidskwaliteit, voor 89 cent per liedje. Amazon MP3 is vooralsnog alleen voor Amerikaanse klanten geopend.


DRM

Het zogenoemde Digital Rights Management (DRM) ligt onder vuur van muziekliefhebbers en politiek, omdat het consumenten onredelijke beperkingen zou opleggen. Zo kan beveiligde muziek doorgaans niet op ieder gewenst apparaat worden afgespeeld, en worden de gekochte liedjes soms onbruikbaar als een licentieverlenend bedrijf zijn activiteiten staakt of overschakelt op andere technologie.

EMI besloot dit jaar als eerste van de grote platenmaatschappijen al om vrijwel zijn volledige catalogus beschikbaar te stellen zonder de omstreden kopieerbeveiliging. De muziek werd te koop aangeboden in Apples muziekwinkel iTunes, en later ook bij onder meer Amazon. Ook Universal houdt een proef met onbeveiligde muziek, waarbij een groot deel van de nummers beschikbaar wordt gesteld.


Compactdiscs

Van de grote platenmaatschappijen is Sony BMG nu de enige die nog geen plannen heeft aangekondigd om met DRM te stoppen. De technologie lijkt daarmee dezelfde weg te gaan als kopieerbeveiliging op compactdiscs. Eerder dit jaar besloot EMI als laatste om die slotjes vaarwel te zeggen, omdat ze nauwelijks effectief bleken tegen piraterij. Bonafide consumenten ondervonden daarentegen vaak hinder van de beveiliging, die er voor zorgde dat de cd`s in sommige cd-spelers niet beluisterd konden worden.

Ook een virus, dat via de cd-beveiliging van enkele albums van Sony BMG wereldwijd op computers van muziekliefhebbers belandde, deed de reputatie van de technologie geen goed.

EDITORS' CHOICE