NIEUWSPhilips

Philips doet onderzoek naar opvolger 3D-televisie


Redactie HiFi.nl | 24 mei 2008 | Philips

(gezien op Internet)

Philips mag zich in het derde kwartaal van dit jaar terugtrekken uit de Noord-Amerikaanse televisiemarkt, elders gaan de ontwikkelingen volop door.

In Europa, AziŽ en Latijns-Amerika blijft het concern brood zien in de verkoop van nieuwe toestellen. Onderzoek naar toekomstige modellen binnen Philips Research blijft dan ook noodzakelijk.



Naast het door de raad van bestuur vereiste rendement moeten toekomstige televisies passen binnen `Sense and Simplicity`. Ofwel het uitgangspunt dat Philips-producten iets moeten toevoegen aan het `welbevinden` van de consument. Het huidige paradepaardje uit de tv-stal, de Aurea, vindt Philips nog steeds een toonbeeld. "Daarnaast kijken we ook of we de diepte in kunnen gaan", vertelde Fred Boekhorst van Philips Research op de Campus. Daarmee doelt hij op 3d-televisie, een project waarmee Philips al jaren bezig is. Voor de consument zijn deze televisies nog lang niet beschikbaar, meldde zijn collega Johan van de Ven van Philips Research. "Het tijdschema om naar de consumentenmarkt te gaan is minder agressief geworden. Dat heeft vooral te maken met het feit dat wij de consument ťcht iets willen bieden. Die kan gewend zijn aan HD-TV en wil niet inleveren op beeldkwaliteit bij een 3d-toestel. Het heeft ook te maken met de standaard die op de markt moet komen."

Wat de Philips-topmannen gisteren niet uitspraken is dat het nog maar de vraag is ůf het ooit tot massale productie van 3d-toestellen gaat komen. Philips kijkt zelf ook al verder in de toekomst, bijvoorbeeld naar het concept `Relax-tv`. "De onderzoeken lopen inderdaad", aldus Boekhorst op vragen over dit onderwerp. Hij wilde niet uitsluiten dat Philips voor dit model gebruik gaat maken van elementen die het al gebruikt in hardware voor computerspelletjes (Ambx). Daarbij worden gebruikers via licht, ventilatie, trillingen en geluid in een beeldscherm getrokken."

MERK

EDITORS' CHOICE