NIEUWS

Winkeliers scoren met EK

Redactie HiFi.nl | 30 mei 2008
(gezien op Internet)

Niet alleen supporters, maar ook Nederlandse winkeliers kijken uit naar de start van het EK. Bij goede prestaties van het Nederlands Elftal kan de Nederlandse detailhandel een omzetimpuls van meer dan 100 miljoen euro verwachten.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) schat de extra omzet van het aanstaande Europees Kampioenschap voetbal voor non-food artikelen op 70 tot 80 miljoen euro. ‘Samen met de verwachte extra omzet van food artikelen (45 miljoen euro) in supermarkten kan het EK voetbal een omzetimpuls van 125 miljoen euro voor de detailhandel betekenen’, aldus Henk Kok, directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel.



‘Bijkomend voordeel voor de winkeliers is het feit dat de wedstrijden van Nederland allemaal om 20.45 uur gepland staan. Hierdoor krijgen fans de mogelijkheid om na het werk nog snel wat lekkernijen in te slaan voor tijdens de wedstrijd.’

De voetbaltoernooien in 2000, 2004 en 2006 leverden Nederlandse winkeliers 8 tot 13% extra omzet op. Winkeliers verkochten vanzelfsprekend oranjeartikelen. Oranje pruiken, schmink, toeters, bellen, supportersvlaggen, T-shirts, voetbaldoelen, oranje voetballen, voetbalboeken en EK Cd-singles deden het goed.

Werden in de zomer van 2006 nog circa 125.00 extra televisies verkocht, de detailhandel verwacht dit jaar rond de 175.000 extra verkochte televisies uit te komen. ‘De prijs van de televisie is behoorlijk gedaald de laatste jaren. Daarnaast zien we dat grote schermen steeds populairder worden. Met het EK en de Olympische Spelen voor de deur, vliegen de grote televisies de winkels uit.’

Veel meer producten blijken rond een voetbaleindtoernooi extra populair. Verkopers verwachten deze weken veel meer beertenders, plasma- en breedbeeld lcd-televisies en frituurpannen dan normaal te verkopen.

EDITORS' CHOICE