NIEUWSEpson

3D zonder bril met Seiko Epson scherm


Redactie HiFi.nl | 13 augustus 2008 | Epson

(gezien op het Internet)

Seiko Epson Corporation heeft met een nieuwe technologie de resolutie van 3D-LCD-schermen weten te verhogen. Seiko Epson Corporation (SEC) zegt nu de techniek flink onder handen te hebben genomen, waardoor de beeldkwaliteit van 3D-LCD-schermen veel hoger is.

In theorie is het niet moeilijk om 3D-schermen te maken. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het linkeroog een net iets ander plaatje ziet dan het rechteroog. De twee platte afbeeldingen worden in je hoofd samengevoegd tot een driedimensionaal beeld.

Ook in de praktijk blijken 3D-films goed te maken, denk maar aan de beroemde rood-groene brillen. Het beeldscherm zendt twee net verschillende beelden uit. Eentje kun je alleen zien door het groene brilglas, de andere afbeelding zie je alleen door het rode brilglas.

Toch vinden de meeste mensen dit niet de ideale oplossing: films in rood en groen worden vlug eentonig. Daarom werken verschillende bedrijven al langere tijd aan een andere manier van 3D-televisie, namelijk met lenticular lensing. Dit zijn kolommen met speciale lenzen die door middel van refractie (lichtbreking) verschillende beelden in verschillende richtingen sturen. Met andere woorden: kijk je vanaf positie A naar een scherm, dan zie je een beeld iets anders dan wanneer je vanaf positie B naar hetzelfde scherm kijkt. Dit principe gaat ook op voor je twee ogen (die zich elk op een andere positie bevinden). Beide ogen zien het object op een iets andere manier, waardoor je hersenen er een driedimensionaal beeld van maken.

Het probleem met deze techniek is echter dat het alleen mogelijk is in een relatief lage resolutie, waardoor de beelden op een scherm er blokkerig en wazig uitzien. Bovendien moet je midden voor het beeld blijven zitten en moet je op een vaste afstand van het scherm blijven zitten.

Seiko Epson Corporation (SEC) zegt nu de techniek flink onder handen te hebben genomen, waardoor de beeldkwaliteit van 3D-LCD-schermen veel hoger is. Hun grootste troef is de hoek waaronder de lenticular lenses werken. Normaal gesproken hebben deze een ‘kijkbreedte’ van 62 tot 65 millimeter. Dat is namelijk de gemiddelde afstand tussen de twee pupillen van volwassen mensen en daarom wordt het aangenomen dat dit de beste kijkbreedte is.

SEC is nu afgestapt van deze vertrouwde kijkbreedte en heeft gekozen voor een kijkbreedte van 31 tot 32,5 millimeter. Volgens het Japanse bedrijf maakt hun aanpak een wereld van verschil. Door hun geringere kijkbreedte hebben mensen die de LCD-schermen gebruiken minder vaak last van het zien van een ‘verkeerd’ beeld: een beeld dat eigenlijk onder een verkeerde hoek wordt gezien. Bovendien zorgt de nieuw gekozen kijkbreedte ervoor dat je vanuit meer hoeken naar het scherm kan kijken en nog steeds een driedimensionaal beeld te zien krijgt.

Hiernaast heeft SEC een nieuwe technologie ontwikkeld die het bedrijf ‘step 3D pixel array’ noemt. Deze technologie speelt in op het feit dat het menselijk oog erg gevoelig is voor resolutieverlies in de horizontale richting. Pixels, waarmee beelden op LCD-schermen worden weergegeven, hoeven niet vierkant te zijn, maar kunnen ook rechthoekig zijn. Het menselijk oog merkt een lagere resolutie eerder horizontaal op dan verticaal. Dat betekent dat wij horizontale rechthoekige pixels eerder als blokkerig waarnemen dan verticale rechthoekige pixels. De nieuwe technologie van SEC zorgt ervoor dat er minder degradatie van de horizontale pixels optreedt, wat leidt tot een betere beeldkwaliteit (in ieder geval voor onze ogen).

SEC ziet 3D -schermen als de volgende stap op het gebied van televisies en werkt er dan ook hard aan om deze schermen te ontwikkelen voor de entertainmentindustrie.

 

Voor meer informatie verwijzen we u graag naar het persbericht op de Epson website.

EDITORS' CHOICE