NIEUWS

UPC dupeert HD-kijkers met geheime drm-test


Redactie HiFi.nl | 17 augustus 2008
(gezien op Internet)

UPC verzond zonder iets te melden nieuwe testsoftware naar de settopboxen van haar HD-abonnees. Een aantal tv`s ging daardoor op zwart.

De update was bedoeld voor een nieuwe vorm van digitale beveiliging (drm) van beeld, wellicht voor het nieuwe Eredivisie Live kanaal. De eerste berichten verschenen op Chelloo.com, het gebruikersforum van UPC-klanten en vervolgens ook bij gebruikersvereniging Coax.
Na de software-update had een aantal kijkers in de regio`s Rotterdam, Gelderland en Brabant ineens geen beeld meer. Daar ze niet op de hoogte waren gesteld gingen ze veelal zelf iets proberen.

`Geheime` HDCP test

Ook de helpdesk bij UPC bleek niet op de hoogte te zijn en was voor het blok gezet, meldden gebruikers. De helpdesk van UPC adviseerde bovendien om in plaats van HDMI een scart-aansluiting te gebruiken, maar dat vinden HD-kijkers een inferieur alternatief.



Pas achteraf kwam UPC met de verklaring: UPC had haar HD-klanten zonder ze te informeren
blootgesteld aan een test voor de invoering van het beveiligingssysteem HDCP. Deze `High bandwidth Digital Content Protection` is gemaakt door Intel voor de beveiliging van content over ondermeer HDMI-verbindingen.

UPC had dat al in 2006 willen doen, maar eerder bleek dat de beveiliging niet goed werkte op Toshiba chipsets waar een aantal `HD ready` tv`s gebruik van maakt. Volgens UPC was dit aan Toshiba te wijten. Nu UPC in drie regio HDCP heeft ingeschakeld bleek ook een aantal andere tv`s op zwart te zijn gegaan.

Gok van UPC

Moest de invoering van de beveiliging zo bruusk plaatsvinden? UPC zegt bij monde van de woordvoerder een gok te hebben genomen, beter bekend als `calculated risk`: "Dit is een keuze geweest omdat we ervan uitgingen dat er geen problemen zouden ontstaan. Voorafgaand aan de test was dit moeilijk in te schatten."
Coax kreeg dit als boodschap mee van UPC: "Dit stelt ons in staat de resultaten uit de test te evalueren om vervolgens passende maatregelen te nemen. Op deze manier verwachten wij met een oplossing te komen die al onze HD-abonnees en HD content providers tevreden stelt."

Volgens de woordvoerder van UPC nu "blijken er bugs in de software te zitten. Dus hebben we update teruggedraaid naar de versie van vóór 6 augustus. Dat was niet nodig voor de boxen met de digitale recorder want daarvoor kregen we geen klachten. We gaan dit volgende week nog evalueren."
De woordvoerder ontkent dat de helpdesk niet op de hoogte was gesteld van de te verwachten problemen, maar bekent wel schuld wat betreft de informatievoorziening: "Bij de helpdesk was en is iedereen op de hoogte gesteld. Bij elke volgende update zullen we de klanten wel informeren als er risico`s kunnen optreden dat er iets fout gaat."

Dure helpdesk

Coax vindt het ontoelaatbaar dat UPC HD-abonnees een duur 0900-nummer van UPC mogen bellen, maar ook de problemen van UPC met de tv-producenten helpen oplossen. UPC: "In de tussentijd vragen wij klanten die een storing ervaren als gevolg van het invoeren van HDCP contact met ons op te nemen. Wij adviseren hen tegelijkertijd contact op te nemen met de producent van de televisie."
UPC blijft bij dit laatste: "Bij opnieuw invoeren van de software kan de tv weer op zwart gaan. Dat kan aan de tv liggen. Als die HDCP niet ondersteunt moet de eigenaar bij de producent zijn."

Eredivisie Live

"De reden waarom we HDCP invoeren is omdat contractuele afspraken met de HD content providers (studio`s en zenders) ons hiertoe dwingen. Met de invoering van HDCP verzekert UPC zich van blijvende doorgifte van HD zenders. Tot op heden voerde UPC geen HDCP."

Een vraag is nog welke partij(en) UPC dwong tot het invoeren van HDCP. Op Chelloo.com wordt gesuggereerd dat het te maken heeft met de komst van voetbalzender Eredivisie Live daar de update juist vóór de start van deze zender uitging.

UPC wil geen namen noemen, maar zegt dat "een aantal partijen dit van ons eist. In eerdere contracten was dit ook opgenomen". Die eis tot beveiliging geldt exclusief voor HD volgens UPC en niet voor `gewone` digitale televisie.

De planning van deze schoffering van HD-abonnees is bepaald ongelukkig. UPC begon juist een nieuwe campagne rond de Olympische Spelen om nieuwe abonnees voor HD te werven.

EDITORS' CHOICE