NIEUWS

Gartner: laatste kerst voor muziek-cd`s

Redactie HiFi.nl | 24 december 2008
(gezien op Internet)

Onderzoeksbureau Gartner stelt dat de muziekindustrie voor kerst 2009 zijn afhankelijkheid van muziek-cd`s moet hebben afgebouwd ten faveure van online distributie. Deze afhankelijkheid remt namelijk innovatie.

MuzieknotenVolgens Mike McGuire, research vice president bij Gartner, is het de muziekindustrie niet gelukt piraterij tegen te gaan of nieuwe businessmodellen voor muziek-cd`s te ontwikkelen sinds online distributie van muziek mogelijk werd. McGuire meent daarom dat de platenmaatschappijen er goed aan zouden doen om online muziek de prominentste plaats in zijn catalogus te geven, nieuwe muziek primair digitaal uit te brengen en cd`s nog slechts on-demand uit te brengen.



Volgens Gartner heeft de verkoop van muziek-cd`s van 1985 tot 2000 de muziekindustrie geen windeieren gelegd, maar sinds de eeuwwisseling nemen de cd-verkopen langzaam af en het is onwaarschijnlijk dat hier nog verandering in komt. Procentueel is het aandeel van fysieke muziekmedia, waaronder cd`s, lp`s en audio-dvd`s, in de Amerikaanse muziekomzet van 2005 tot 2007 gedaald van respectievelijk 91 procent tot 77 procent.

Rond het jaar 2012 zal meer dan driekwart van de Amerikaanse huishoudens over breedbandinternet beschikken, wat de digitale verspreiding van muziek mogelijk maakt. Daar komt bij dat de marketing, promotie en distributie van muziek sterk aan het veranderen is door de opkomst van notebooks en mobiele telefoons.

Een logische stap is daarom, meent McGuire, dat de muziekindustrie gebruik gaat maken van de mogelijkheden van nieuwe technologieën en sociale netwerken. Het is daartoe wel nodig dat er nieuwe, flexibele licentiemodellen ontwikkeld worden en dat platenmaatschappijen beter leren omgaan met de mogelijkheden van digitale verspreiding van muziek en gerelateerde producten, zoals lyrics en muziekvideo`s.

EDITORS' CHOICE