NIEUWSToshiba

Dolby Volume tegen luidruchtige televisiereclame


Redactie HiFi.nl | 11 januari 2009 | Toshiba

Heeft u ook zo`n hekel aan het verschil in volume tussen uw favoriete televisieprogramma en de reclames die daar steeds tussendoor komen? Of als de film is afgelopen (vaak nog voor de titelrol is begonnen)?

Dolby Volume is een vinding van het Amerikaanse Dolby Laboratories die daar een einde aan moet maken. Niet door simpelweg te werken met compressors en expanders. Het menselijk oor is bij verschillende volumes namelijk voor steeds andere frequenties het gevoeligst, en simpelweg comprimeren of expanden klinkt daarom hoorbaar slechter. Door spectrumanalyse op het geluid toe te passen is Dolby in staat volumeverschillen te minimaliseren zonder dat de "klank" van het geluid verandert. Dat doen ze door de instellingen van de loudness (de schakeling die het aandeel hoge en lage tonen in het geluid verandert) dynamisch aan te passen aan het weergegeven signaal.

De eerste televisies die met dit systeem zijn uitgerust zijn de modellen van Toshiba uit de Regza serie, die op dit moment op de CES worden getoond. Prijzen voor de Europese (en dus ook Nederlandse) markt zijn vooralsnog niet bekend.

EDITORS' CHOICE