NIEUWS

Twitteraars kopen meer muziek


Redactie HiFi.nl | 25 juni 2009

(gezien op internet)

Volgens onderzoek van marktanalysebureau NPD Group kopen actieve gebruikers van micro-blog dienst Twitter gemiddeld 77 procent meer digitale muziekdownloads dan niet twitterende mede-internetters. Ook kopen ze vaker cd`s.

Ook gaf 12 procent van de consumenten die in de afgelopen drie maanden muziek kochten aan Twitter te hebben gebruikt. Dat is meer dan de 8 procent van alle internetgebruikers die Twitter gebruiken. “Gebaseerd op hun koopgedrag zijn actieve Twitter gebruikers simpelweg meer waard voor platenlabels en muziekwinkels dan mensen die geen Twitter gebruiken,” legt NPD entertainment analist Russ Crupnick uit. “Als het (door marketeers) op de goede manier wordt gebruikt heeft Twitter de kracht om te vermaken én om muziekliefhebbers te motiveren meer nieuwe albums, downloads en concert tickets aan te schaffen.

 

Meer dan 30 procent van alle Twitter gebruikers gaf aan in de afgelopen drie maanden een cd te hebben aangeschaft, en 34 procent van deze mensen gaf aan in die periode betaald te hebben voor digitale muziekdownloads. Voor de gemiddelde internetgebruiker liggen deze cijfers een stuk lager: respectievelijk 23 procent en 16 procent. Eenderde van de Twitter gebruikers luistert ook naar muziek op social networking sites, 41 procent maakt gebruik van online radio en 39 procent kijkt online naar muziekvideo`s. Gemiddeld maken ze dubbel zo veel gebruik van MySpace Music en het in Nederland geblokkeerde Pandora – sites die gratis muziek streamen.

Ook HiFi.nl voorziet Twitteraars van updates over ontwikkelingen op HiFi gebied om zo de belangstelling in, en het enthousiasme voor, hoogwaardige weergave van muziek en film te vergroten. Klik op het vogeltje rechts in de menubalk voor HiFi.nl op Twitter.

EDITORS' CHOICE