NIEUWS

Streaming Mad - Publicatie week 29

Redactie HiFi.nl | 16 juli 2009

Deze week bereikte ons het nieuws dat Britse tieners tussen 14 en 18 het downloaden massaal voor gezien houden, en overstappen op streaming audio. Het aantal jongeren dat nog aan filesharing via P2P netwerken doet is gedaald van 42 naar 26 procent.

Dat is ook in ons land kennelijk aan de hand, er kan dus sprake zijn van een trend. Dat is zowel hoopgevend als verontrustend. Ach, zult u zeggen, daar heb je hem weer met zijn schijnbare tegenstellingen... maar heb geduld, ik zal het uitleggen.

De jeugd van 14 tot 18 jaar is de laatste decennia een steeds belangrijkere plaats in de marketing gaan innemen. Je kunt je klanten nu eenmaal niet vroeg genoeg aan je binden, en op die leeftijd zijn ze nog lekker kneedbaar. De grote platenmaatschappijen hebben al jaren te klagen over de terugloop in cd-verkoop, en allerlei belangengroepen wijzen daarvoor met een beschuldigende vinger naar het illegaal downloaden.

Helemaal onterecht is dat zeker niet, maar de verschuivende interesses van de jeugd zijn er ook debet aan. Loop een gemiddelde `platenzaak` binnen en kijk eens goed om u heen. Twee strekkende metertjes cd`s, en de rest dvd`s en vooral games, veel games...

Wat de jeugd nog aan muziek consumeert speelt zich voornamelijk in het digitale domein af, en kennelijk is de mp3-generatie aan het verouderen en uitsterven (loop ik potdorie weer achter de feiten aan met mijn vorig jaar pas aangeschafte iPod...). Streaming diensten als Potify (niet in Nederland te gebruiken) en LastFM winnen aan populariteit.

Voordeel (en dus hoopgevend) is dat de meeste streaming diensten veel beter de benodigde centjes aan de platenmaatschappijen afdragen. Dat geld kan worden geïnvesteerd in nieuwe artiesten, en zo blijft een grote groep mensen in staat om hun geld met de schone kunst der muziek te verdienen.

Maar, ouwe brombeer dat ik ben, ik zie er ook een enorm nadeel aan. Bij de mp3 generatie is het besef van albumtracks al niet meer aanwezig. De achterliggende gedachte van de artiest, de reden waarom bepaalde tracks op een bepaalde plaats op het album staan, is onbelangrijk geworden met de introductie van de playlist. Maar in feite is het nog steeds mogelijk om een compleet album te downloaden, en in de originele volgorde af te spelen op om het even welke draagbare muziekspeler.

Met streaming audio is dat nu nog een stuk ingewikkelder. Het zal vast wel technisch mogelijk zijn, maar ik voorzie dat een `sky-radio` effect van ononderbroken muziek zonder enige samenhang (de eeuwige shuffle) bij het streaming verhaal snel de boventoon zal voeren. En zodra de nieuwste generatie marketingjongens van de platenmaatschappijen daar lucht van krijgt zal vaker worden ingezet op losse nummers, niet meer op albums. En als de jeugd dat eenmaal als standaard heeft aangenomen helpt er geen lieve moedertje (of vadertje) meer aan.

Jaja, ik ben wat dat betreft een beetje een zwartkijker. Dat heeft natuurlijk met mijn eigen passie te maken, en naarmate men wat (kuch) ouder wordt neemt de mentale flexibiliteit ten aanzien van in de dagelijkse gang van zaken ingesleten rituelen ook wat af.

Toch kan ik ook zonder veel schaamte toegeven dat ik af en toe oprecht verbluft kan zijn over de technische mogelijkheden van vandaag de dag, en vooral van de kwaliteit die al haalbaar is. Niet in het laboratorium, maar gewoon in de huiskamer. Dat heeft dan nog wel zijn prijs, maar de neerwaartse curve is al waarneembaar. Dat geeft op zich dan weer hoop, maar ik blijf hameren op een goede muzikale ontwikkeling van onze jongere generaties. Terug naar het tastbare dus, en dat hoeft dan niet eens een LP te zijn, een CD mag ook. Als je het maar kunt aanraken, kan ruiken, fysiek moet bedienen. Niet omdat het beter is, maar omdat het leuker is.

In een moderne geluidsinstallatie misstaat een muziekserver echt niet meer vandaag de dag, maar zet er dan nog wel een platenspeler naast. Of een ander instrument in de strijd tegen de muzikale onverschilligheid. Trendwatchers voorspellen al langer (en je ziet het gebeuren) een terugkeer van de `ouderwetse` geneugten des levens. Dingen waar je rustig van wordt. Even geen keuzestress. Want het risico van een paar miljoen nummers om uit te kiezen is natuurlijk dat je er `screaming mad` van wordt. Of streaming mad, als u mij de woordgrap wilt vergeven.

Veel leesplezier deze week!

Max Delissen
HiFi.nl

Nieuw op HiFi.nl

Hardware recensies

Primeur: Blacknote DSS30 Tube muziekserver
Het is alweer enkele maanden geleden dat ik tijdens de analoge dagen in Sneek voor het eerst oog in oog, of liever oor in oor kwam te staan met een digitale speler van het Italiaanse Blacknote. Zowel importeur Henk Niemeijer als de toen aanwezige ontwerper en eigenaar van onder andere dit audiofiele hifi-merk waren trots op het apparaat, de DSS30 Tube. En terecht.


Productbespreking: Tangent HIFI 200
Voor wie HiFi.nl zou willen verwijten alleen dure of zo u wilt `high end` producten te bespreken, lees dan even door. Ook apparatuur uit vriendelijkere prijsklassen komt aan bod, zoals in dit geval een set bestaande uit stereo-versterker, cd-speler en tuner. Met een totaalprijs van zo`n 1000 euro zeker niet duur te noemen; wat mag u hiervoor verwachten?


Achtergrondartikelen

De Grammofoon - Hoofdstuk 5 - Phono voorversterker
De phono-voorversterker heeft twee functies: ten eerste extra versterking om de uitgangsspanning van het pick-up element op het niveau te brengen van de lijnspanning en ten tweede frequentiecorrectie volgens de norm van de RIAA (zie paragraaf 2.3).

De muziekbeleving van ... Dan Wilson
Zanger/gitarist en toetsenist Dan Wilson (1961) is een getalenteerde fijnproever op het gebied van pure pop en rock, (alt)country en americana. De Amerikaan speelde en zong in de rockbands Trip Shakespeare en Semisonic (met de Grammy-genomineerde hit Closing Time uit 1998 en Secret Smile uit 1999, gecoverd door Snow Patrol en Stereophonics).




Tip

Striptease, oftewel de juiste powerstrip
In eerdere weektips werden de voordelen van een vers -en beter- stopcontact (zoals die van HMS) en van afgeschermde, hoogwaardige lichtnetkabels besproken. De meeste weergaveketens zullen uit meer dan één of twee actieve componenten bestaan en ook enige vorm van lichtnetfiltering wensen. Een degelijke lichtnetverdeler, powerstrip of hoe men het ook wil noemen is dan de beste oplossing.

Muziek- en filmrecensies

Various Artists - Closer To The Music Vol. 3 (SACD) 
Compilatie (SA)CD’s ofwel samplers bieden vaak een mooie doorsnede van wat een label zoal aan muziek en artiesten te bieden heeft. De onder de titels Closer To The Music Vol. 1 en Vol. 2. uitgebrachte varianten van het Duitse Stockfisch Records vormen daarop geen uitzondering. Wat de diverse nummers gemeen hebben is dat zij allen vallen onder de noemer van akoestische muziek. Veelal gaat het dan om Engelstalige singer songwriters die eigen werk ten gehore brengen waarbij zij zichzelf op gitaar begeleiden, daarbij vocaal en/of instrumentaal ondersteund door collega’s die eveneens albums op het Stockfisch label uitbrengen.   

Van Morrison - Tupelo Honey (LP)
De Noord-Ierse zanger Van Morrison heeft enkele jaren in Woodstock, Vermont op het Amerikaanse platteland gewoond. Zijn uit 1973 stammende album Tupelo Honey verwijst naar die tijd. Dat is al meteen duidelijk op de cover van de lp waarop hij lopend over een bospad zijn op een paard gezeten (toenmalige) vrouw Janet Planet begeleid.

Supertramp - Crime Of The Century (LP) 
Het derde album van de Britse progressive rock band Supertramp was het eerste waarmee de groep in eigen land doorbrak. Pas later, toen de sterrenstatus er al was werden de beide eerste platen, Supertramp en Indelibly Stamped alsnog een succes.

Randy Newman - 12 Songs (LP)
Toen Randy Newman halverwege 1969 aan zijn tweede album begon was voor hem één ding heel duidelijk; ditmaal zou het geen plaat worden waarop hij door 75 musici begeleid zou worden, zoals op zijn debuutalbum het geval was. Tenslotte was deze lp geflopt en was het zaak om iets nieuws te bedenken.

Jackson Browne - Time The Conqueror (LP)
Zes jaar na The Naked Ride Home presenteert de uit Amerikaanse ouders in Duitsland geboren Jackson Browne met Time The Conqueror zijn lang verwachte dertiende studio album. Net als tijdens zijn laatste drie albums wordt hij ook nu bijgestaan door Kevin McCormick op bas, Mark Goldenberg op guitars, Mauricio Lewak op drums en door Jeff Young die niet alleen keyboards bespeelt maar ook de background vocals verzorgt.


EDITORS' CHOICE