NIEUWS

Magazine met advertenties in cd-boekje

Redactie HiFi.nl | 04 augustus 2009

(gezien op internet)

Nu de verkoop van muziek daalt komt Island Def Jam Music Group met een nieuw business model waarbij merken en advertenties in het albumhoesje worden geïntegreerd.

De nieuwe cd Memoirs Of An Imperfect Angel van Mariah Carey zal de eerste cd zijn met dit nieuwe concept. In samenwerking met Elle magazine zal er een 34 pagina dik mini-magazine als booklet bij het cd`tje gestoken zitten met advertenties van merken zoals Elizabeth Garden, Angel Champaine, Carmen Steffens en nog een paar andere bekende namen. Het label zoekt nog meer merken voor nieuwe deals met bijvoorbeeld Bon Jovi of Kanye West.

Verder zal er in het magazine een speciale Mariah Carey editorial staan. Elle magazine deed hiervoor de redactie en ontwierp de lay-out. Het magazine zal bij zo`n 1,5 miljoen cd`s worden gevoegd. Ook zal het magazine in een digitale versie verschijnen voor de online kopers van muziek.

Het idee hierachter is erg simpel: "We verkopen miljoenen albums wereldwijd, dus als je slim bent adverteer je bij ons" zegt Antonio Reid van de Island Def Jam Music Group. "Mijn artiesten hebben een substantiële circulatie - als je twee miljoen, vijf miljoen, acht miljoen platen verkoopt zijn dat een hoop oogballen. De meeste magazines zijn minder succesvol."

Terry Dry, president van het marketingbureau Fanscape zegt niet verbaasd te zullen zijn als in de toekomst andere labels deze vorm van marketing ook toe zullen gaan passen. Aangezien sinds de digitale download de marges sterk zijn gedaald, zijn platenmaatschappijen hard op zoek naar manieren om meer geld aan hun releases te verdienen. Een voorbeeld daarvan is de recente samenwerking met Apple om het `album`-concept in ere te herstellen.

Het concept biedt ook nieuwe kansen met betrekking tot de distributie van muziek: een grote parfumerieketen biedt Island Def Jam bijvoorbeeld de kans het album te cross-promoten. Het album wordt bij de muziekwinkel met advertentie voor een geurtje verkocht, maar bij de parfumerie worden de cd en het geurtje ook samen verkocht.

"We hebben geen muziekwinkels meer, dus een slim bedrijf in consumentenproducten dat de waarde in het distribueren van muziek inziet zal de vitaliteit van onze handel herstellen," speculeert Antonio Reid "als we muziek op een goede manier distribueren kan het voor veel winst leveren voor ons allemaal. Dat is de missing link - we hebben partners nodig." 


EDITORS' CHOICE