NIEUWS

Zero Creative: van 2D naar 3D


Redactie HiFi.nl | 11 september 2009

(ingezonden mededeling)

De ontwikkelingen in de markt voor 3D film gaan snel. Terwijl voor de 3D oplossingen van de grote electronicafabrikanten bijna allemaal een brilletje moet worden opgezet, zet Zero Creative uit Nijmegen juist in op 3D weergave zonder bril. 

Zero Creative start met een nieuwe service om bestaande 2D video naar 3D om te zetten. Dit zal gedemonstreerd worden op de xyZ 3D displays van het bedrijf gedurende de IBC 2009 beurs. Onlangs introduceerde het bedrijf twee nieuwe 3D schermen, met beelddiagonalen van 63 en 71 inch.

3D is niet alleen de meest natuurlijke manier van weergeven, het is als het aan Zero Creative ligt ook de logische, volgende stap in de wereld van TV en media.

Het overgrote deel van de 3D branche bezig met stereo 3D, waarbij het dragen van een 3D-bril vereist is. Zero Creative houdt zich echter bezig met autostereoscopische 3D, waarbij juist geen 3D-bril nodig is. “3D voor iedereen en overal, eenvoudig met het blote oog, dat is waar wij in geloven”, zegt Jean-Pierre van Maasakker, CEO van Zero Creative.

Hoewel het al mogelijk is om volledige films om te zetten in 3D, verwacht Zero Creative voorlopig de meeste opdrachten op het gebied van digital marketing. Bedrijven en merken die al over professionele commercials of andere promotionele video’s beschikken kunnen deze nu in echt 3D afspelen. Zero Creative ziet ook een prachtige kans om meer mensen naar bioscopen en videotheken/videowinkels te krijgen, omdat zij vanaf nu de mogelijkheid hebben om filmtrailers in pakkend 3D te tonen.

De 2D naar 3D conversie dienst levert een zogenaamd multiview 3D videobestand op, zodat het resultaat in echt 3D ervaren kan worden op de xyZ 3D Displays van het bedrijf, bijvoorbeeld door gebruik te maken van haar 3DZignage (3D Narrow Casting) platform. De conversie kan worden uitgevoerd op elke (traditionele) 2D video en is volgens Zero Creative erg nauwkeurig, omdat elk omgezet beeld handmatig wordt gecontroleerd.

De IBC, het internationale forum voor de electronische media industrie vindt plaats van 10 t/m 15 september in de RAI, Amsterdam.

EDITORS' CHOICE