NIEUWS

Leegstand door toename internetverkopen


Redactie HiFi.nl | 24 november 2009

(gezien op internet)

Als gevolg van de stijgende internetverkopen zal de vraag naar winkelruimte in Nederland naar verwachting flink dalen. De komende jaren wordt een daling van tussen de zeven en negen procent verwacht.

De effecten zijn in de komende vijf jaar vooral zichtbaar in de aanloopstraten van centrale winkelgebieden en de kernwinkelgebieden van kleine en middelgrote steden,” voorspelt Richard Dallinga, director retail van Jones Lang LaSalle. Bedrijfsmakelaar Jones Lang LaSalle deed een onderzoek naar deze effecten. Dat is te lezen op RetailNews.nl.

Vooral branches als muziek, boeken en reizen zullen volgens Dallinga uit het beeld van A1-winkelgebieden en aanloopstraten gaan verdwijnen. Deze lege ruimtes zullen vervolgens voornamelijk gevuld worden met modewinkels.

Toch zal de variëteit tussen de zittende retailers toenemen. “Naast de komst van nieuwe merken, willen retailers zich sterker kunnen profileren. Het marketingbudget zal in toenemende mate worden ingezet naast de opbrengst uit de verkoop om aan de huurplicht te voldoen.”

Voor retailers wordt branding en marketing van een straat belangrijker. De retailers kunnen hiermee inspelen op de wensen en interesses van consumenten. De sleutel is een samenwerking tussen gemeenten, retailers en beleggers om de consument zo goed mogelijk te kunnen bereiken.

EDITORS' CHOICE