NIEUWS

Groei webwinkelomzet in 2009

Redactie HiFi.nl | 08 april 2010
(gezien op internet)

Ondanks een laag consumentenvertrouwen in 2009 is de omzet door online consumentenbestedingen gestegen naar 6,4 miljard euro. Het gaat om een stijging van zeventien procent ten opzichte van 2008. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2009-2, een halfjaarlijks onderzoek door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org.

Gemiddeld hebben consumenten vorig jaar 6,2 online bestellingen geplaatst, een stijging van negentien procent. Online consumenten gaven in 2009 gemiddeld 737 euro uit op het internet. De omzet van de totale detailhandel daalde over 2009 daarentegen met 4,9 procent. “We zien dat online shopping een steeds grotere plaats inneemt binnen de totale detailhandel”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “De markt voor online shopping is binnen de totale detailhandel nu al goed voor zeven procent van de omzet.”

Bijna de helft van de consumenten heeft haar laatste aankoop via betaalsysteem iDeal afgerond. Volgens Jongen ziet een derde van de online shoppers geen enkel nadeel meer in online winkelen. “De ruimte tussen de digitale winkelstraat en de fysieke winkelstraat wordt voor consumenten steeds kleiner. De traditionele retailers, die zich ook steeds meer als e-tailer op stellen, dragen hier natuurlijk ook hun steentje aan bij.”

EDITORS' CHOICE