NIEUWS

Einde van de dikke beeldbuis in 2011


Redactie HiFi.nl | 02 augustus 2010

Vanaf volgend jaar zullen er geen televisies met dikke beeldbuizen meer worden verkocht in Nederland. Waar de verkoop van toestellen met beeldbuizen tussen 2001 en 2005 al terugliep van 1,1 miljoen naar 770.000, blijven de verkopen dit jaar naar verwachting steken op 2.000 stuks. Dat blijkt uit cijfers van GfK Retail and Technology.

Een heel enkele keer wordt er nog wel naar gevraagd. En dan vooral door oudere mensen”, laat Nick Gelderbloem van de MediaMarkt in het Rotterdamse woonwinkelcentrum Alexandrium weten. MediaMarkt verkoopt al twee jaar geen televisies met beeldbuis meer.



Op wat oude voorraad bij zelfstandigen en enkele kindertoestellen na verwacht expert Barbara Schouten van GfK dat de verkoop van beeldbuis-televisies volgend jaar inderdaad geheel opgedroogd is.

Waar zo’n tien jaar terug nog alle verkochte televisies een beeldbuis bezaten, verdwijnt deze nu dus definitief uit de schappen. De verkoop van flatscreens was dit jaar - mede door het WK voetbal - een
lucratieve handel: er zullen er dit jaar naar verwachting in totaal 1,9 miljoen worden verkocht.

EDITORS' CHOICE