NIEUWS

Groei in bioscoopbranche zet door in 2010


Redactie HiFi.nl | 04 januari 2011

2010 was een goed jaar voor bioscopen, filmtheaters en arthouses. Zowel de recette als het bezoekersaantal steeg, in 2010 kochten 28,1 miljoen mensen een bioscoopkaartje. De Nederlandse film heeft bijgedragen aan de groei, maar verhoudingsgewijs minder dan in vorige jaren.

De voornaamste reden voor de groei is het succes van 3D films in de bioscoop. De consument is duidelijk bereid en masse bioscopen waar 3D films vertoond worden te bezoeken en heeft er een hogere ticketprijs voor over. Tegelijk blijft bioscoopbezoek met een gemiddelde ticketprijs van 7,78 euro de goedkoopste vorm van vrijetijdsbesteding.

Avatar was de populairste film in 2010, ruim 1,2 miljoen mensen bezochten deze film in 2010. Dit leverde ruim 18,5 miljoen euro op. Ook Nederland doet het goed. New Kids: Turbo trok meer dan 727.000 bezoekers en de Gelukkige Huisvrouw trok ruim  een half miljoen bezoekers. Komt een vrouw bij de dokter (uit 2009) behaalde in totaal een resultaat van 1,2 miljoen bezoekers met een recette van 9,25 miljoen euro.

De bioscoopbranche gaat in 2011 en 2012 met een gecoördineerde aanpak versneld digitaliseren. Nederland wordt daarmee koploper in Europa. Deze digitalisering zal een grote verandering brengen in de bedrijfsvoering voor bioscopen, distributie en productie. Nieuwe creatie uitdagingen worden mogelijk, net als een meer divers filmaanbod. De kosten hiervoor worden voor meer dan negentig procent door de branche zelf gedragen; de overheid draagt het restant.

Top 10 NL-film 2010
1 New Kids: Turbo

2 De Gelukkige Huisvrouw
3 Sint
4 Komt Een Vrouw Bij De Dokter
5 Dik Trom
6 Foeksia De Miniheks
7 Iep!
8 Sinterklaas En Het Pakjes Mysterie
9 De Eetclub
10 Tirza

 

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Elac EA101EQ-G `Elements` versterker
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    Hifi op budget - tot 50.000 euro
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    Review: Pro-Ject Pre Box S2 - compacte klasse
    Review
    lees meer »