NIEUWSMeridian

Muurbloempjes


Redactie AV & Domotica | 18 september 2007 | Meridian
Is er al járen gesteggel met je levenspartner (m/v) over die afzichtelijke boxen in de huiskamer dan is er mogelijk licht aan het eind van de relatietunnel. Er is een aantal ‘In/On Wall’ luidsprekersystemen op de markt welke je visueel achter het behang kunt plakken.

Laten we vooropstellen dat voor een optimale weergave luidsprekers niet strak tegen een muur kunnen worden geplaatst. Minimaal 30 cm liever nog 50 er vanaf is een gegeven om te voorkomen dat die muur in negatieve zin mee gaat doen. Met de speaker strak tegen de wand gaat het laag bonken, het midden kleuren, diepte in het geluidsbeeld verdwijnt, de stage wordt een zooitje en het geluid plakt aan de box. Door diepgaande studie en research is een aantal van deze negatieve zaken aardig opgelost. Een aantal luidsprekerproducenten heeft zich daarin verdiept, niet in de laatste plaats ingegeven door de enorme opkomst van de thuisbioscoop waar vijf of meer geluidskanalen hun ei kwijt moeten. En dan bedoel ik niet het armetierige all-in-one homecinema-setje van de bouwmarkt maar set-up’s met serieuze visuele hardware en een omvangrijk geluidssysteem. Dan is er opeens behoefte aan in de muur weggewerkte luidsprekers om het geheel nog een beetje toonbaar en esthetisch te houden. Van een drietal fabrikanten die zich met dit fenomeen bezighouden hebben we producten in huis gehaald welke tegen of in de muur kunnen worden geplaatst.

Klipsch
Deze fabrikant uit de USA staat al een halve eeuw bekend om zijn schitterende hoornluidsprekers. Na het verscheiden van Paul Klipsch werd men wat losser in de leer en kwamen er constructies waarbij de hoorn met conusweergevers voor het laag en midden werd gecombineerd, niet in de laatste plaats om de afmetingen van de producten te reduceren. Het typische, zeer dynamische karakter dat door vele Klipsch fans wordt gewaardeerd bleef echter behouden, evenals het hoge rendement. De RVX-42 luidspreker die in deze test meedoet is eigenlijk niet echt een ‘In Wall’ speaker maar bedoeld voor ‘On Wall’ of vrijstaand gebruik. Daarom is hij van alle kanten gezien ook esthetisch in orde.

De slanke behuizing van 667x188x188 mm (hxbxd) is uit aluminium gegoten en herbergt twee magnetisch afgeschermde 10 cm laag/middenweergevers met Cerametallic conus en een MicroTractrix® 25mm titanium hoorntweeter. Het basreflex systeem heeft twee kleine poorten die zijwaarts gericht zijn. De stevige resonantievrije behuizing loopt naar achteren iets taps toe, is in antraciet of zilver leverbaar, heeft een afneembaar zwart front en een ronde voet met instelbare rubberkegeltjes voor een stabiele plaatsing. Die voet kan ook op heel slimme manier in het midden van de box worden bevestigd. Wel even de juiste maat inbussleutel kopen want die zit er niet bij. Zo krijg je een fraaie horizontale centerspeaker. Die voet kun je ook helemaal weglaten en de speaker aan een paar in de muur gedraaide schroeven ophangen. Hiervoor zitten in de achterkant uitsparingen. Achterop zit één paar stevige terminals voor flinke kabels/spades/banaanpluggen. Het frequentiebereik loopt van 92Hz tot 20kHz (+/- 3dB) en het rendement is 98dB. Impedantie is 8 ohm en er kan 150 watt continu en 600 (!) watt piekvermogen op worden losgelaten. De gebruiksaanwijzing (Engels/Duits) die Klipsch meelevert is typisch Amerikaans: vol disclaimers maar niets over technische specificaties. Prijs: € 499 p.st.

ELAC


Dit Duitse merk stuurde twee ‘In Wall’ sets ter test. Mét in Duits en Engels gestelde uitgebreide gebruiksaanwijzing/inbouwvoorschrift. Zo op het oog zien beide sets er eender uit. Zelfde afmetingen: 308x220x105 mm (hxbxd). Een gebroken wit front met afneembaar geperforeerd metalen paneel (mooi!) en erachter een kunststof bak (275x220 x80 mm) met zes uitdraaibare klampen voor montage in de muur, eventueel in een hulpframe. Het zijn gesloten tweewegsystemen met een laag/middenunit en een tweeter waarvan het niveau op +2/0/-2dB kan worden ingesteld. De vergulde speakerterminals zijn alleen geschikt voor gestripte kabel. Beide speakers hebben een impedantie van 8 ohm.
De IW 1230 is de meest prestigieuze, met een 140 mm woofer met aluminiumbeklede concave conus in soepele rubberen rand en een fraaie Jet III bandtweeter. Belastbaar continu met 55 watt, het frequentiebereik loopt van 60Hz-50kHz, rendement is 86dB en de geluidsdruk bedraagt max. 104dB/1m. Hij kost € 439 p/st.
Eenvoudiger, maar met € 139 p/st. ook aanmerkelijk goedkoper, is de IW 1030, met een 165 mm woofer met pulpconus en een 25 mm dome tweeter welke op de positie van de luisteraar kan worden gericht. Belastbaar met 50 watt continu, frequentiebereik van 60Hz-23kHz, rendement van 89dB en een max. geluidsdruk van 105dB/1m.

Meridian


Deze ‘In Wall’ Engelsman heeft net als de ELAC’s een witte lijst en een wit speakergrille (van kunststof) maar is met 580x330x100 mm (hxbxd) een stuk groter. De zware behuizing is van metaal, de frontplaat waar de speakerunits op zitten gemonteerd en de achterplaat zijn van een zeer dikke resonantiearme kunststof. Bovenop zitten vier oerdegelijke terminals (bi-wiring) waar een kabel/spade of banaanplug inpast. De laag/middenunit met 165mm metal-conus en fraaie faseplug en de ribbon tweeter stralen kwaliteit en degelijkheid uit. Dit zijn geen goedkope units. Ook het wisselfilter is fraai uitgevoerd met supersound condensatoren en luchtspoelen. De interne bedrading is geheel van Van den Hul. Je ziet dat dit wat mag kosten en dat doet het ook. De P320i kost € 1.995 per stuk. Het gesloten speakersysteem wordt met een hulpframe à € 275 redelijk eenvoudig in de muur gemonteerd. Dat hulpframe dient bij voorkeur bij de bouw in de muur te worden aangebracht voor het beste montageresultaat. Meridian doet geen opgave van frequentieomvang, rendement en geluidsdruk. Alleen een versterkeradvies van 100 tot 200 watt en een impedantieopgave van 8 ohm. Bij de P320’s die ik kreeg aangeleverd zat een inbouwhandleiding in het Engels.

Testopstelling en muziek
Omdat het een beetje bezwaarlijk was om gaten in de muur van de HVT-testruimte te hakken plaatste ik de speakers strak tegen de muur op zware steunen, 2,5 m. uitelkaar op oorhoogte. Als bron diende een Cambridge Audio Azur 540A versterker en een Azur 640C CD-speler. Een subwoofer heb ik achterwege gelaten om de speakers sec op hun merites te kunnen beoordelen.
Er is een scala aan muziek, maar ook filmgeluid op de speakers losgelaten.
Uiteraard materiaal van hoge opnamekwaliteit dat uitblinkt in ruimtelijkheid en een exact geluidsbeeld. Op basis van 3 CD’s volgen de indrukken.
CD 1. Joey DeFrancesco – Reboppin’, Sony SRCS 5877, track 3 ‘Romancin’ the Moon.’ Lekker Jazzy Hammondorgel met Leslie box, trompet, sax, gitaar en drums.
CD 2. Lils Mackintosh – In the wee small hours, STS-digital 611133, track 10 ‘No more blues’. Lils wordt ondersteund door een heerlijke band in het Bimhuis. Topopname (ook multichannel) van Fritz de With.
CD 3. La trompette retrouvée – Linn CKD 294, track 1, Ouverture uit Suite ‘Nais’ van Rameau. Net uitgebrachte (ook multichannel) SACD uit de Linn stal. Zeer fraaie opname met vleugel en trompet van stukken van Fauré, Rameau, Saint-Saëns, Hahn en Chabrier in een prachtige akoestische omgeving.

Klipsch RVX-42

Om de RVX-42 recht te doen heb ik deze zowel in ‘On Wall’ als in vrijstaande situatie (60 cm uit de muur) beluisterd. In de ‘On Wall’ situatie werd de laag-af schakelaar op ‘On’ gezet, overeenkomstig het advies in de gebruiksaanwijzing.
CD 1: Het orgel klinkt redelijk in balans. Ondanks ingeschakeld laag-af zijn er wat pieken in het laag en laag-midden die vermoeiend kunnen zijn. De sax en het koper staan wat ondefinieerbaar in de ruimte, breedte en diepteplaatsing is niet indrukwekkend. Wel spectaculair zijn de schone, snelle hoogweergave dankzij de fraaie hoorntweeter. De speaker speelt zeer dynamisch en kan hoge geluidsniveaus probleemloos aan met een voorbeeldig impulsgedrag. CD 2: De totale klankbalans is hier beter, met een pittig en dynamisch karakter. De stem van Mackintosh staat met wat fantasie tussen de speakers maar van een breedte/dieptebeeld is weinig sprake. CD 3: De vleugel, bespeeld door Daniel-Ben Pienaar is zeer levendig en goed in balans. De trompet van Jonathan Freeman Attwood is wat te prominent en breed, wel met een mooie galm maar het geheel ‘komt uit de luidsprekers’.
Van de muur afgeplaatst verandert er het een en ander. CD 1: Wat meer breedte- en diepte-informatie De instrumenten zijn beter te plaatsen, al plakt het geluid nog wel aan de speakers. CD 2: Locatie van de instrumenten in de breedte is nu wat beter waarneembaar. Lils’ stem staat acceptabel tussen de speakers, het dieptebeeld is beperkt. CD 3: De vleugel is nu in het geluidsbeeld te plaatsen, de trompet staat ook beter in de ruimte maar toch komt het geluid niet echt los.
Conclusie: Een ongeëvenaard dynamisch gedrag, voorbeeldige impulsweergave, goede klankbalans. De prestaties ‘Off Wall’ zijn beter dan ‘On Wall’.

ELAC IW1230
CD 1: Het geheel swingt lekker, goede klankbalans, alles goed plaatsbaar in de breedte, er is redelijk wat diepte. Het gehele beeld is wat naar voren geplaatst. De tweeter zorgt voor ragfijne bekkens, het geluid komt aardig ‘los’ van de speakers. CD 2: Ook hier een goede geloofwaardige stage met een los in het midden geplaatste stem en lekkere live-sfeer van klappend publiek. CD 3: Mooie galm, vleugel goed localiseerbaar in het beeld, trompet mooi vol en ruimtelijk. Opvallend: de kunststof behuizing (ook die van de IW 1030) trilt dat het een lieve lust is. Toch heeft dat kennelijk weinig invloed op de hoorbare prestaties.
Conclusie: Deze compacte speaker presteert verrassend, met een goede klankbalans, mooi beeld en een gecontroleerd, dynamisch karakter, ook bij hogere geluidsniveaus.
 
ELAC IW1030
Eigenlijk is het niet nodig de CD’s in detail weer door te nemen, ‘Im großen ganzen’ geldt het hierboven geschrevene. Wel met de aantekening dat het iets vlakker en minder dynamisch klinkt en een tandje minder ruimtelijk. Ook krijgt hij het wat eerder benauwd (vervorming?) bij hogere geluidsniveaus. De tweeter is van een bescheidener ontwerp en loopt minder ver door in het hoog. Maar mág het ook, voor minder dan een derde van de prijs van de IW1230?
Conclusie: Een heel knappe, goedklinkende speaker voor een budgetprijs.

Meridian P 320i
Ja, dit is andere cake! CD 1: Uitstekende balans tussen orgel en andere instrumenten. Dit swingt! Fraaie stage en nette diepte. Het geluidsbeeld staat precies op de breedtelijn van de speakers, dus niet forward of laid back. Alles heeft zijn eigen afmetingen en klinkt los, soepel en volwassen. CD 2: Stem staat als een huis tussen de speakers, klinkt zeer natuurlijk. Het applaus van het publiek zweeft in de ruimte, piano, bas, sax zijn allemaal prima te plaatsen. Ook hier een redelijke diepte. CD 3: Vleugel staat overtuigend in de ruimte, trompet is levensecht, alles komt los van de speakers die je met dichte ogen weg kunt denken. De P320i is in staat hoge geluidsniveaus weer te geven met een goed dynamisch karakter. Hij heeft wel een flinke (stroom)versterker nodig, het safetylampje van de Azur 540A knipperde soms zenuwachtig.

Door Fred Haanebeek

Informatie
Klipsch: Klipsch Europe, ’s Heerenberg. www.klipsch.com
ELAC: John+Partner, Duiven. www.elac.nl
Meridian: Viertron, Barendrecht. www.meridian-audio.com

EDITORS' CHOICE