NIEUWS

De wereld door de HD-bril van Sony

Redactie AV & Domotica | 05 oktober 2007
Tegenslag kan sterk maken. Sony kan terugkijken op een moeilijke periode maar zag onlangs de winst over een heel boekjaar verdubbelen. Met een duidelijke koers, mooie producten en veel aandacht voor design heeft Sony met een aantal productgroepen in diverse landen een nummer-1 positie behaald. Tijdens een bezoek aan Japan doken we met Sony in heden, verleden en de toekomst.

Temidden van een zaal Japanse journalisten maakte we de introductie mee van vier Blu-ray recorders waarmee een nieuwe grote stap wordt gezet in het televisietijdperk. Wat er aan vooraf ging, zagen we eerder in het nieuwe Sony-museum in Tokyo. Een plek waar Sony successen en missers niet onder stoelen of banken steekt.


Zo zagen we een elektrische rijstoker uit 1945 die nooit op de markt is gekomen, naast een elektrisch kussen dat een jaar later wel zijn weg naar klanten wist te vinden.



De oprichters Masaru Ibuka en Akio Morita waren respectievelijk 38 en 25 jaar oud toen ze in 1946 tot de oprichting kwamen van het bedrijf dat toen nog ‘Tokyo Tsushin Kogyo’ heette. Niet bepaald een naam om de wereld mee te veroveren en dus werd het Sony, afgeleid van het Latijnse woord ‘sonus’ wat staat voor geluid. De eerste keer dat er een Sony-logo op een product prijkte was in 1955. Sindsdien is het logo vijf keer veranderd, voor het laatst in 1973. Het eerste product met het Sony-logo stond op de TR-52 (1955), de eerste Sony radio die veel leek op het kantoor van de VN. Omdat het apparaatje niet erg stevig bleek, werd het uiteindelijk niet op de markt gebracht.

Draadloos

Sony manifesteerde zich snel daarna als een innovatief bedrijf met de eerste draagbare televisie in 1960 en in 1979 de Walkman, een product dat nu als een verre digitale achterneef nog altijd wereldwijd een begrip is. Opvallend in het museum was om te zien hoe Sony er steeds in slaagde om producten in een rap tempo kleiner te maken.



Dat was meteen een kenmerk van de eerste VAIO notebook in 1997 en is anno 2007 te zien aan de piepkleine televisies van binnenzakformaat die helaas alleen in Japan op de markt worden gebracht. We zagen meer van dat soort producten zoals een tweetal handzame apparaatjes om te kunnen internetten en e-mailen. Geen telefoons, want die maakt Sony Ericsson al, maar een soort luxe PDA’s waarmee een internetverbinding via Wi-Fi opgezet kan worden. In tegenstelling tot diverse locaties in Azië, schiet het hier in West-Europa nog niet echt op met het aantal beschikbare hotspots om zo’n verbinding op te bouwen. Zo lang dat zo moeizaam gaat, heeft het dan ook weinig zin deze fraaie apparaten hier op de markt te brengen. Benieuwd zijn we ook of de Rolly naar Nederland zag komen. Deze dansende MP3-speler, die een soort kruising lijkt tussen een ei en een robot danst er vrolijk op los en laat af en toe zijn klepjes heen en weer bewegen. Een leuke gimmick en een hebbeding, meer ook niet.

Playstation 3

Aangezien de Japanse markt een vrij gesloten markt is, doen alle Japanse elektronicamarkten het al snel beter dan elders in de wereld. Sony is daarentegen ook wereldwijd marktleider in een aantal segmenten. Zo is Sony nummer 1 in de Verenigde Staten met televisies (nummer 2 in Europa en Japan) en zowel in Japan als wereldwijd nummer 1 met compactcamera’s. Dat is ook aan verkoopcijfers in Nederland te zien waar van de zeven best verkochte compactcamera’s er vier van Sony bij zijn. Als het gaat om digitale videocamera’s voor de consument dan heeft Sony wereldwijd een riant marktaandeel van 42 procent.
Zorgenkindje was tot nu toe de Playstation 3 waarmee Sony strijd tegen de andere spelcomputers. Vorig jaar werden er 3,57 miljoen Playstations 3 met Blu-ray disc playback functie verkocht. Dit jaar verwacht Sony er maar liefst elf miljoen te verkopen. Uit statistieken blijkt dat er inmiddels 100.000 PS3 consoles verkocht zijn in de Benelux.
Met de Sony Playstation 3 heeft Sony Blu-ray met een Trojaans paard de huiskamer ingeloodst. “Bij negen van de tien apparaten die we verkopen met Blu-ray gaat het om onze Playstation 3”, vertelt Hiromitsu Maejima, Senior Manager Product Planning van Sony’s Video Business Division in Tokyo. “Hoewel we in ieder geval tot 2011 verwachten dat de markt voor DVD-spelers en recorders stabiel zal blijven, verwachten we eveneens dat de groei van Blu-ray zich de komende tijd stevig zal doorzetten. Maar niet alleen de spelers, ook het aantal filmtitels dat op Blu-ray formaat zal uitkomen. Op dit moment zijn dat er in Japan meer dan 200 en voor Europa ligt het aantal al boven de 300. Een enorme kans voor de industrie.” De groei van het aantal beschikbare titels in Blu-ray zou zich volgens Maejima sneller doorzetten dan indertijd bij de DVD. Eenmaal gewend aan HD-kwaliteit zal een consument niet snel meer terugwillen naar de oude beeldkwaliteit. Alle reden voor Sony om in Japan in ieder geval geen nieuwe DVD-recorders op de markt te brengen.

Standaard

De vier Blu-ray recorders die in Japan werden geïntroduceerd zullen voorlopig nog niet op de Nederlandse markt verschijnen. Niet omdat de consument het nog niet aan zou durven te kiezen voor de opvolger van de DVD nu de standaardenstrijd nog niet gestreden is.


Sony is er van overtuigd dat Blu-ray de beste papieren heeft. Nou is het optimisme er bij de tegenstanders in het HD DVD-kamp er niet minder om maar we delen de mening dat de strijd al is beslecht. Op dit moment heeft Blu-ray een marktaandeel van 94 procent tegenover de schamele zes procent van HD-DVD. Als opvolger van de DVD is Blu-ray bovendien veel aantrekkelijker vanwege de grotere opslagcapaciteit. Deze is immers aanzienlijk hoger dan nu bij HD DVD (maximaal 15 gigabyte) het geval is. Op een enkellaags Blu-ray schijfje past namelijk 25 gigabyte en op een dubbellaags disc zelfs 50 gigabyte. “Technisch kunnen we al tot 200 gigabyte gaan maar dat zou de prijs van de apparaten die we dan op de markt zouden brengen op dit moment nog te onaantrekkelijk maken voor de consument.. Daar komt bij dat 50 gigabyte op dit moment al genoeg is voor het opslaan van zestien uur HD video”, aldus Maejima.



EDITORS' CHOICE