NIEUWS

RipFacility, een bijzondere dienstverlening


Redactie AV & Domotica | 16 december 2007
De internetsite van Ripfacility doet een ruim kantoor vermoeden met een flink team dat dagelijks honderden CD’s omzet in computerbestanden. Het tegendeel is waar wat betreft de grootte van de werkplaats. Maar in de efficiënte ruimte worden duizenden CD´s per week geript. In het kleine kantoortje werkt Han Bijlholt in zijn eentje. In de weekenden wordt hij geholpen door twee jongens.

De muren van de ruimte zijn volgebouwd met stellingkasten. Hierin staat een aantal draaiende computers, robotten, CD-hoesjes en speciaal op maat gemaakte kartonnen dozen. Al met al is het de ideale werkruimte voor een man die van zijn muziekliefhebberij werk heeft gemaakt. Begin vorig jaar begon Bijlholt met de voorbereidingen en in augustus 2006 ging Ripfacility echt van start. Opmerkelijk is de vraag naar een service voor iets wat mensen zelf thuis gratis kunnen doen: CD’s converteren.

Waarom je baan maken van CD’s omzetten?
Ik zat al tien jaar bij een marketingbureau waar ik mij ook bezighield met internet en reclames. Ik werkte in de levensmiddelenindustrie wat heel leuk is, maar na tien jaar was het echt tijd voor iets anders. Muziek is mijn passie, ik ben aardig goed met computers en na grondig vooronderzoek zag ik ruimte in de markt voor Ripfacility.

Ripfacility?
In het kort komt het erop neer dat mensen mij inschakelen voor het rippen van de CD-collectie. Ik stuur een doos naar de klant, die vult deze met schijfjes, de doos komt weer bij mij terug en ik zorg ervoor dat alle muziek van de CD’s op een harde schijf komen te staan. Deze kunnen klanten meesturen of bestellen bij mij. Vervolgens stuur ik het hele pakket weer naar de klant. Soms gaat het om honderd CD’s, meestal zo’n driehonderd en soms krijg ik een collectie binnen van 1200 stuks.

En dat kost de klant al met al…
Tussen de 1,29 en 1,69 euro per CD.

Maar een CD’tje rippen kan toch iedereen? En op de eigen computer kost het niks.
Dat is waar, maar het is een hels karwei. Zeker als het om honderden CD’s gaat. Op een gegeven moment wilde ik mijn eigen collectie onder handen nemen. Ik was na een paar weken klaar en kwam erachter dat ik de bestanden had omgezet in een verkeerde code. Dat betekende opnieuw beginnen. Toen ik daar eindelijk mee klaar was, ging mijn harde schijf kapot. Geloof mij, dit overkomt meer mensen. Het is één en al frustratie. Zodoende kwam ik op het idee om CD’s te converteren voor andere mensen. Dat scheelt een hoop tijd en energie.
Bovendien zorg ik ervoor dat de bestanden goede informatie bevatten. De gratis software die mensen kunnen downloaden voor dit karwei beschikken over een onvolledige database of gecombineerde databases. Zo krijg je bestanden met de naam The Rolling Stones en Rolling Stones. Dat is niet handig voor de iPod die alles op alfabetische volgorde zet. Bij het omzetten van klassieke muziek is dit een nog grotere crime.

Welke apparatuur gebruik je?
Ik heb vier kleinere robots en één grote gekocht in de Verenigde Staten van MFDigital. De software komt uit Ierland en is van Ripfactory. Deze software is in staat samen te werken met de robots. De kleinere apparaten kunnen honderd CD’s per dag verwerken en de grote twee keer tweehonderd. Ik kan dus flink wat werk verzetten per dag. Dat is ook nodig, want met 100.000 tot 120.000 CD’s per jaar kan ik dit bedrijf rendabel maken.

Zal je markt niet krimpen? Steeds meer mensen downloaden hun muziek. Die staat dus kant en klaar op de computer.
Mijn doelgroep bestaat nu uit mensen tussen de veertig en vijfenzestig jaar. Zij sparen al twintig jaar CD’s die dus omgezet moeten worden naar computerbestanden. Waarschijnlijk zal de jongere generatie mij niet zo hard nodig zetten. Maar wellicht kan ik in de toekomst iets voor ze betekenen op DVD-gebied. Ik denk dat ik voor de komende vijf jaar genoeg werk heb aan de CD’s. Daarnaast moet ik me ook bezig gaan houden met andere markten en diensten. Flexibel blijven is erg belangrijk. Maar vergis je niet; er worden nog steeds veel CD’s verkocht. Zeventien miljoen in 2007, alleen al in Nederland. Die moeten niet allemaal omgezet worden, maar er is voorlopig genoeg werk voor mij.

Hoe bereik je de klant?
Ik werk veel via de betere audiokanalen. Ik noem een bedrijf als HoBo Hifi of Bang & Olufsen. Verder heb ik een website en probeer ik de aandacht te trekken met flyers en acties. Veel mensen willen wel hun CD’s overzetten naar de computer, maar weten niet dat ik dat voor hen kan doen. Daarom is het belangrijk dat dealers hun klanten daarop wijzen.




Naast Ripfacility beheer je ook PremiumAV. Wat is dat?
Ripfacility is echt gericht op de massa. Het gaat hierbij om mensen met een iPod of andere MP3-speler. Dit is een grote, groeiende markt. PremiumAV is speciaal voor custom installers of domoticaspecialisten. In principe doe ik hetzelfde; ik rip CD’s en zorg voor de correcte informatie. Maar daarnaast zet ik de bestanden ook op een audioserver.




Kan de dealer dat niet zelf?

Het kan wel, maar daar moet hij niet aan beginnen. Er zijn nog niet zoveel servers, maar het probleem is dat ze allemaal met een ander systeem werken. Dat betekent dat ze niet allemaal dezelfde soort muziekbestanden accepteren. Hier in de werkplaats zoek ik uit wat het apparaat accepteert en plaats de bestanden zonder problemen op de server. Een probleem los ik op met onder meer de hulp van helpdesks, waar ik heel vaak en intensief contact mee heb. Er zijn zoveel kleine probleempjes waar je tegenaan kunt lopen. Soms kan een server bijvoorbeeld geen non-ASCI-tekens aan. Een dealer kan er dan niks mee, terwijl ik de juiste gereedschapskist heb om het probleem te verhelpen. Al met al is het voor de dealer heel gunstig om mij in te schakelen. Het is voor de dealer een extra service, het kost hem niks en hij verdiend er wat aan.

Hoeveel?
Vijftig cent per CD. Voor PremiumAV vraag ik 2,25 euro exclusief per CD. Dit is meer dan bij Ripfacility, omdat ik ook meer werk verricht. Al met al krijgt de dealer nog een flink percentage.




Het gaat nu goed met Ripfacility en je hebt alle vertrouwen in PremiumAV. Maar hoe ziet de toekomst eruit?

Goed. In Nederland heb ik al heel wat klanten en ook België zal het komende jaar goed gaan. Daarna ga ik mijn werkgebied uitbreiden naar Duitsland.

Zie ook: www.ripfacility.com en www.premium-av.com.
Door Minke de Vogel

EDITORS' CHOICE