NIEUWS

Polycom HDX4000


Redactie AV & Domotica | 02 maart 2008
Het bezoedelde imago van videoconferencing heeft plaats gemaakt voor een brede acceptatie door een zeer brede doelgroep. Aan kwaliteit hoeft niet meteen een stevig prijskaartje te hangen. Als dat al zo zijn dan zou een investering zich toch nog snel laten terugverdienen. Polycom’s HDX 4000-serie is daar een goed voorbeeld van.

“Videoconferencingsystemen zijn eenvoudiger in het gebruik, de kwaliteit is toegenomen en qua prijs zijn ze voor meer bedrijven toegankelijk geworden”, zegt David van den Berg van Polycom. Polycom is wereldwijd marktleider op het gebied van samenwerkingsoplossingen die bedrijven helpen om productiever en efficiënter te werken video-, spraak-, data- en weboplossingen te integreren.
“Ten opzichte van de kwaliteit is er in drie jaar tijd ontzettend veel veranderd, vooral ten aanzien van de snelheid en daarmee de kwaliteit van beeld en geluid die geheel synchroon loopt. Ook de acceptatie van dergelijke systemen is toegenomen. De beslissers van nu zijn immers opgegroeid met video en men is al snel doordrongen van de besparingen die men kan realiseren doordat er minder gereisd hoeft te worden. Zeker nu er zoveel aandacht is voor milieuaspecten doet dit zeker een duit in het zakje.”
Dat de acceptatie is toegenomen en dat men van hoog tot laag in de markt overtuigd is van de kwaliteit en de voordelen, mag blijken uit enkele voorbeelden van bedrijven die voor videoconferencing hebben gekozen. “Zo bevindt zich onder onze Nederlandse klanten een bank die videoconferencing heeft gekozen als primair communicatiekanaal, maar ook diverse verzekeringsagenten maken er inmiddels gebruik van. En dat terwijl men vaak verwacht dat men in hoek vaak geneigd zou zijn vast te houden aan het werken met bestaande en zelfs verouderde technische middelen.”

Videoconferencingoplossingen zijn er te kust en te keur. “Bij het maken van een keuze speelt behalve het budget vooral de vraag of er voor een speciale vergaderkamer wordt gekozen of een persoonlijk systeem dat op zowel zakelijke desktops of pc`s, als in vergaderruimtes gebruikt wordt. “Met de HDX 4000-serie zitten we daar juist tussenin omdat de systemen ook gebruikt kunnen worden om aan een kant met vier mensen tegelijk de vergadering in te gaan. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een 20 inch 16:9 scherm dat op een desktop pc of notebook kan worden aangesloten en ook ter vervanging dient van een ander scherm. Dat is niet alleen praktisch maar bespaart dus ook de aanschafkosten van een extra scherm.”
De systemen uit de 4000-ersie bieden voorts een geïntegreerde high-definition camera en zogenaamde pan-, tilt- en zoomfuncties, ingebouwde HDX-microfoons, Hi-Fi-luidsprekers, subwoofers en een krachtige, op standaarden gebaseerde HDX videoconferencing codec. Het standaard geïntegreerde toetsenbord biedt gebruikers de mogelijkheid om videogesprekken te voeren of te beantwoorden alsof het een gewoon telefoongesprek betreft.




Kwaliteit

Op de geboden beeld- en geluidskwaliteit van de HDX 4000-serie valt niets aan te merken. “Uiteraard zorgt de beeldkwaliteit er voor dat details en bijvoorbeeld gelaatsuitdrukking optimaal in beeld komen, maar de kwaliteit van het geluid is zeker niet minder belangrijk”, gaat Van den Berg verder. De gebruikte Siren22 (22 kHz) StereoSurround superaudio breedbandtechnologie maakt het mogelijk om spraak op te delen tot stereokwaliteit voor een betere verstaanbaarheid, waardoor de aandacht van luisteraars tijdens uitgebreide vergaderingen langer wordt vastgehouden. De microfoontechnologie legt stemmen helder vast. Achtergrondgeluiden worden onderdrukt, waardoor de spreker beter verstaanbaar is. Bovendien zijn de microfoons niet ontvankelijk voor storing als gevolg van het gebruik van mobiele telefoons en andere draadloze apparatuur.
Het systeem biedt aantrekkelijke professionele mogelijkheden, waaronder People On Content, een innovatieve functie die gebruikmaakt van chroma key-technologie. Deze technologie stelt gebruikers in staat om zichzelf als onderdeel van een presentatie te gebruiken door tijdens videogesprekken statische of bewegende content achter zich te projecteren. Deze techniek wordt in de televisiewereld bijvoorbeeld toegepast bij de presentatie van weerberichten.
Ook erg interessant is de mogelijkheid om met de HDX 4000 in te bellen vanaf een desktop, conferencing-systeem of mobiele telefoon. Hierdoor kan het systeem ook gebruikt worden als hoogwaardige desktopluidsprekertelefoon (VoIP of POTS). Daarnaast zijn er optionele netwerkinterfaces voor eenvoudige toegang via ISDN- of satellietnetwerken. Deze zijn beschikbaar voor de modellen HDX 4002 (HD 720p) en de HDX 4001 (SD 480p). De gehele lijn bestaat uit vier modellen. De prijzen van die systemen beginnen bij € 6.770 en variëren afhankelijk configuratie en allerlei meegeleverde accessoires.

ADSL
Om verzekerd te zijn van HD-kwaliteit is de snelheid van een gemiddelde ADSL-verbinding voldoende. Omdat zo’n lijn binnen een bedrijf meestal tegelijkertijd voor allerlei andere toepassingen wordt gebruikt, is het wel verstandig om voor het videoconferencingsysteem voldoende bandbreedte vrij te maken. “Het is erg belangrijk om daar rekening mee te houden. Wie kunnen gebruikers helpen door hen daarbij te adviseren”, gaat Van den Berg verder.
“De huidige product- en marktontwikkelingen zullen er toe leiden dat het gebruik van standaard definitie flink zal afnemen. Zeker wanneer de prijzen van HD-systemen zullen dalen.” Van den Berg ziet het gebruik van plasma-schermen eveneens verder afnemen nu LCD-technologie aanzienlijk goedkoper is geworden en nog altijd in prijs daalt. Ook de grotere schermformaten die in speciale vergaderruimtes worden gebruikt, zijn daarvoor betaalbaarder geworden. De populariteit van het gebruik van videoconferencing in het geheel lijkt flink toe te nemen. “Europa maakt een flinke inhaalslag waarmee de achterstand met Amerika wordt ingelopen. “Groot-Britannie doen we het erg goed en staan we op nummer 1, maar ook in Duitsland en Frankrijk hebben we inmiddels flink wat marktaandeel bereikt”, aldus Van den Berg.


Thuiswerken dankzij videoconferencing

Met de huidige technologie is het van de zotte dat de files op de Nederlandse wegen nog altijd langer worden. Neem een Nederlandse manager. Die is gemiddeld 73 minuten per dag kwijt aan woon-werkverkeer. Bijna de helft (45,8 procent) is dagelijks langer dan een uur onderweg naar en van het werk, het grootste deel van de Nederlandse managers (54,2 procent) is minder dan een uur per dag kwijt aan woon-werkverkeer, zo blijkt uit een onderzoek Polycom.
Uit dit onderzoek komt ook naar voren dat de meeste Nederlandse managers (58,6 procent) het zouden waarderen als hun werkgever het mogelijk maakt om vaker te telewerken. Op dit moment doet 27 procent dit redelijk vaak en 42 procent af en toe. Veel opmerkelijker is het gegeven dat 31 procent het nooit zegt te doen. Bij 10 procent is dit niet toegestaan door de werkgever en 21 procent geeft aan dat dit gezien de aard van hun werk niet mogelijk is.
Werkgevers vrezen vaak dat thuiswerken ten koste zou gaan van de productiviteit. Toch is 18,8 procent van de managers er van overtuigd dat het hun productiviteit juist ten goede zou komen. Opvallend zijn ook de hoge verwachtingen van videoconferencing. Ruim tweederde (69,1 procent) van de Nederlandse managers denkt dat ze effectiever zullen zijn in hun werk als ze videoconferencing zouden gebruiken voor de communicatie met collega’s, klanten of zakelijke partners.

Door Laurens van Aggelen

Voor meer informatie: www.polycom.com

EDITORS' CHOICE