NIEUWSSony

HD en milieu belangrijke speerpunten van Sony

Redactie AV & Domotica | 31 maart 2008 | Sony | Importeur: Sony Nederland
Hoewel de consument dit jaar naar verwachting wat terughoudender zal zijn met het doen van grote uitgaven, zullen High Definition (HD)-producten er voor zorgen dat de omzet in aantallen en waarde niet veel anders zijn dan vorig jaar. De stijging zal hooguit iets minder groot zijn. Bij fabrikanten als Sony kijkt men halsreikend uit naar het Europees kampioenschap voetbal 2008.

Volgens Sony zal dit jaar de boeken ingaan als het jaar waarin we afscheid nemen van de CRT-televisie. Nu zowel het EK als de Olympische spelen beschikbaar zullen zijn in HD, zal dit bovendien een enorme boost betekenen voor de platte schermen die Full HD ondersteunen. “Nu de formatenoorlog tussen Blu-ray en HD-DVD in het voordeel van Blu-ray is beslecht, zal dit een belangrijke motor zijn achter HD”, zegt Dennis Hardholt, Marketing Directeur bij Sony Benelux. “Er zal sprake zijn van een brede ondersteuning door de industrie en een snellere penetratie dan we bij de dvd hebben gezien.” In Nederland zijn er inmiddels al meer dan 300 titels op Blu-ray formaat leverbaar. De goedkoopste speler die Sony op dit moment te bieden heeft, kost slechts 349 euro. Het overgrote deel van de consumenten die al Blu-ray titels in huis hebben, bekijken deze overigens met behulp van een PlayStation 3 die standaard is uitgerust voor het weergeven van dit formaat. “Maar HD is meer dan alleen tv”, benadrukt Hardholt en doelt daarmee op de uitgebreide range producten die Sony inmiddels onder de HD-vlag op de markt heeft gebracht. Met vrijwel alle nieuwe digitale camera’s van Sony kunnen foto’s rechtstreeks worden bekeken op een HD TV of via de nieuwe Cyber-Shot station die is aangesloten op de tv. Fotograferen in 16:9 wordt de gewoonste zaak van de wereld en wie de foto toch wil afdrukken kan dat doen op de nieuwe dye-sublimation printer van Sony.


Milieu

De nieuwe generatie producten heeft genoeg in petto om de nog lang niet versleten televisie, camera of dvd-speler vroegtijdig over de heg te gooien. Vanuit milieuoverwegingen is het maar goed dat dergelijke apparaten meestal elders in huis nog een poosje dienst mogen doen. Gelukkig is niet alleen de consument, maar ook de fabrikant er zich steeds vaker van bewust dat het milieu gespaard moet worden. Ook bij Sony doet men er veel aan de uitstoot van CO2 te reduceren. Een aanzienlijk deel van de ingezamelde afval wordt gerecycled en opnieuw gebruikt. “We proberen steeds meer gebruik te maken van andere energie zoals de biobatterij waarbij glucose wordt omgezet in elektriciteit. Daarnaast willen we de consument stimuleren producten te gebruiken die efficiënter met energie omgaan. Zelf hebben we een aantal producten 33 procent kleiner weten te maken waardoor er voor de productie minder materiaal nodig was en gebruiken onze VAIO notebooks bijvoorbeeld minder stroom wanneer ze aanstaan maar even niet gebruikt worden”, vertelt Hans den Heijer, PR Manager van Sony Benelux.
Ook nieuwe producten zoals de OLED-televisie, waarvan tijdens de presentatie een prototype werd getoond, verbruikt zo’n 30 procent minder stroom dan een conventionele televisie. Aan het ontwikkelen en op de markt brengen van grotere schermformaten van de OLED-televisie wordt op dit moment al hard gewerkt. In Japan zagen we onlangs dat Sony daarmee al in een ver gevorderd stadium is. In het begin zullen de prijzen nog pittig zijn, maar we hebben bij LCD inmiddels wel gezien hoe snel die prijzen kunnen dalen.

Door Laurens van Aggelen

EDITORS' CHOICE