NIEUWS

CES2009


| 11 januari 2009
Las Vegas, 7 januari 2009. De woensdag voor de start van de CES is altijd gereserveerd voor de persconferenties. Alle grote consumentelektronicafabrikanten vertellen tijdens die stipt 45 minuten durende persconferenties welke producten ze het komende jaar gaan introduceren. Meestal is dat de spannendste dag, want dan valt het grote nieuws te noteren. Tenminste, als de fabrikanten iets wezenlijk nieuws te melden hebben. Anders verzand zo’n persmeeting in een soort 45 minuten durende preek over wat het bedrijf het afgelopen jaar zoal gepresteerd heeft en hoeveel beter ze wel niet zijn ten opzichte van de concurrentie.

En precies dat laatste gebeurde. Geen van de grote fabrikanten LG, Samsung, Toshiba, Panasonic, Sharp en Sony had écht groot nieuws. Dus kregen we minutenlang te horen wat ze het afgelopen jaar bereikt hadden, hoe milieubewust ze wel niet bezig zijn, en dat de televisie met internetmogelijkheden, dankzij merk (vul maar in) nu eindelijk echt bereikbaar en eenvoudig te installeren is voor de consument. Oh ja, natuurlijk zijn ze daar ook allemaal het meest vooruitstrevend in en hebben de beste partners. Andere trends zijn de focus op design, het introduceren van betaalbare basismodellen, hogere beeldfrequenties 120Hz (100Hz) en 240Hz (200Hz), wireless HD en LED backlighting waarbij die meestal ook dynamisch opgebouwd wordt.  Maar goed, het was niet allemaal kommer en kwel, tussen de regels door waren er soms nog leuke nieuwtjes te ontdekken.

LG
Michael Ahn, CEO van LG America, beet het spits af op de eerste dag van de CES met een positief bericht: 13 miljard dollar omzet, dat 16% meer is ten opzichte van 2007. Voor het komende jaar wordt er, ondanks de financiële situatie zeker op de Amerikaanse markt, niet gekort op de uitgaven van onderzoek en ontwikkeling (R&D) èn marketing. LG ziet 2009 vol vertrouwen en positief tegemoet.
LG is vooral sterk op het terrein van vlakke beeldschermen en inmiddels met Blu-ray toegeruste homecinemasystemen. Ook bij LG is wireless het toverwoord als het om signaaloverdracht gaat. De resolutie gaat lossless, dus zonder verlies en dat is nu nog in 1080P. Ook werkt deze Koreaanse elektronicagigant aan driedimensionale techniek in de televisie. Volgens Woo Park, Chief Technology en inmiddels het stokje van Ahn overgenomen hebbend, zijn maatschappijen als Columbia, 29th Century Fox en Universal er al lang mee bezig om in 3D te filmen. Met een slimme en geavanceerde beeldchip moet het op het vlakke scherm getoverd worden.
Technieken als TruMotion (verdubbeling van de frequentie), Slim LED backlight (meer LED’s, gegroepeerd in segmenten en dynamisch aan te sturen), het aan kunnen sluiten van diverse andere componenten uit de LG productportfolio en natuurlijk de klankverbeteringen van niemand minder dan geluidsgoeroe Mark Levinson, vormen de speerpunten van LG. Heel ingenieus is het tweede microfoontje op een mobiele telefoon. Door een slimme manier van het wegdrukken van het achtergrondlawaai, denk aan  verkeersdrukte, is het mogelijk de tekstverstaanbaarheid in een lawaaiige omgeving nagenoeg te elimineren. Aan het einde van de presentatie toonde Park een horloge met daarin een mobieltje. Het apparaatje, dat naar verwachting eind 2009 op de markt zal komen, is niet groter dan 61x39x13,9mm, weegt het 84 gram, heeft Bluetooth en kan met het 3G-netwerk opereren. Het veel ach’s en oh’s aan het verzamelde journaille ontlokkende apparaat sloot de persconferentie af.

Toshiba
Twee uur later konden we aanschuiven bij Toshiba. Na een plekje aan de zijlijn – en op de grond – gevonden te hebben in de overvolle perszaal mochten we het relaas aanhoren van Akio Ozaka (CEO Toshiba America Consumer Products). Hij mocht de successen van afgelopen jaar nog eens in herinnering roepen – waarbij trouwens geen woord gerept werd over de grote mislukking van het HD-DVD formaat – waarbij voornamelijk de Combo televisies (een tv met ingebouwde dvd-speler) en de upscaling dvd-spelers – je moet toch wat als je geen HD-speler in je programma hebt -  succesvol geweest blijken te zijn.
Ook Toshiba zet in op de vaste speerpunten van vandaag. Dus ook hun schermen kunnen op het internet surfen, zijn uiterst milieuvriendelijk en energiezuinig, hebben een geweldig design – bij Toshiba moesten we volgens de spreker onze ogen sluiten en denken aan een blauwe lagune waarin je door het heldere water naar de bodem kijkt – en is de verversingssnelheid van de schermen hoger dan de vorige generatie.



Een toverwoord van de moderne televisiefabrikant is ‘widget’, misschien kent u ze wel van uw Microsoft besturingsprogramma. Met deze widgets kan de consument eenvoudig via de televisie naar een van de aangesloten providers surfen. Zo wordt het bekijken van een YouTube filmpje of het zoeken via Yahoo zelfs voor de grootste nitwit op computergebied een fluitje van de spreekwoordelijke cent. Toshiba ziet daarbij voor de televisie een rol weggelegd als centraal punt van het thuisnetwerk.
Scott Ramirez, VP marketing van Toshiba Amerika, mocht de nieuwe Regza schermen van Toshiba introduceren, een top-of-the-line product dat alle content, of dat nu een oude videoband of een dvd-schijf is, upsampled naar een full HD signaal. Dit systeem, met de naam Resolution Plus, zou zelfs in staat moeten zijn om deze content te upscalen naar een resolutie van 3820x2160, wat een verdubbeling van het huidige aantal beeldpunten van de huidige full-hd norm zou betekenen.

Sharp



De cijfers van Sharp in de VS logen er niet om. De omzet zal met 16% dalen het komende jaar, maar de verwachting is dat dit verlies in 2010 ruimschoots wordt goedgemaakt. Sharp is de enige die inmiddels met de tiende generatie substraat bezig is. Mede geholpen door het feit dat zonnepanelen in de basis hetzelfde zijn, is de nieuwste fabriek in Japan in staat om wafels te maken van 112x120 inches, waarmee veel economischer geproduceerd kan worden. Bij deze fabriek is Sharp in staat om via zonenergie 18 Megawatt op te wekken. Bij monde van Daisuke Koshima is de lcd-techniek nog te verkiezen boven die van OLED, zeker nog een paar jaar. Verder is Sharp de enige fabrikant die 108 inch kan maken. Ook op het gebied van de Blu-ray-speler is Sharp thuis: bijna alle componenten komen uit eigen keuken. Samen met Panasonic en Toshiba wordt er in de VS op 200 locaties gerecycled. Zonder kosten kan je een oud vlak beeldscherm inleveren.

Samsung

Om twee uur ‘s middags stond Samsung in de planning voor een bezoek. De rijen voor de persruimte waren zo mogelijk nog langer dan die van de andere persconferenties. Gelukkig was het wachten niet helemaal voor niets: Samsung had zelfs een paar leuke introducties.
Dat nieuws kwam in de aantrekkelijke vorm van een Blu-ray speler. Deze speler is zeer plat te noemen en kan op een standaard geplaatst worden, maar eventueel ook aan de muur gehangen worden. Wat ook tegen de muur kan is de nieuwe Lexia LED televisie van het Koreaanse merk. Met zijn dikte van slechts 2,54 centimeter is dit, volgens Samsung, de dunste televisie met ingebouwde tuner en kan vlak tegen de muur gehangen worden met de bijbehorende muurbeugel.

En dat is ook een bijzonder ding, want met deze muurbeugel komt u tv dichter tegen de muur dan ooit voor mogelijk werd gehouden: slechts 1,5 cm zit er tussen de achterzijde van het scherm en de wand waartegen hij hangt. Een ander leuk nieuwtje was de soundbar van Samsung: een luidspreker met ingebouwde Blu-ray speler die u onder uw televisie hangt en waarmee u een fraaie surround-illusie creëert. Het is trouwens ook de eerste soundbar met Blu-ray speler die op de markt komt.
Voor de videohobbyisten had Samsung ook nog een speeltje bedacht: een full-HD handycam met een SSD geheugen (zeg maar een geheugenkaartje) van 64GB.

Panasonic
Ook bij Panasonic viel er weinig nieuws te bespeuren. Vermeldenswaard werd de verandering van naam geacht: geen Matshista Electric Corporation, maar sedert oktober 2008 Panasonic. Verder is Panasonic ook bezig met 3D televisie en zet ze nog vol in op plasma. De zogenaamde Neo-generatie heeft ten opzichte van vergelijkbare schermen van twee jaar geleden maar liefst de helft minder aan energieverbruik.

Sony
Bij binnenkomst worden we meteen getrakteerd op de nieuwste reclamecampagne van Sony: een fraaie commercial waarin op een plein in een Italiaanse (?) stad het Braviadrome wordt opgebouwd. En dat is menteen tekenend voor de rol die Bravia speelt in het merkenpakket van Sony. Iets dat onderschreven wordt door Sony zelf toen ze vertelden dat de grote successen van afgelopen jaar afkomstig waren van Bravia en de Blu-ray spelers. Sony verwacht trouwens dat 2009 het jaar van de grote doorbraak van Blu-ray gaat worden, nu de prijzen van spelers gestaag dalen en er ook steeds meer titels beschikbaar komen op het formaat. Misschien dat daarom alle VAIO laptops met een Blu-ray worden uitgerust, de nieuwste zelfs met BD-live functionaliteit.
De milieuvriendelijk uitstraling van het bedrijf is blijkbaar ook voor Sony van groot belang: hun nieuwe Bravia schermen moeten voortaan door het leven met de onmogelijke naam Eco-Bravia. Dat betekent dat de schermen minder energie verbruiken, gerecycled worden (in de VS) via innamepunten die door het land verspreid zijn, en dat de tv automatisch op stand-by schakelt als er een tijdlang geen beweging in de huiskamer wordt waargenomen... blijven bewegen dus.
Een leuke introductie is de ‘Webby’: een HD webcam in kekke kleurtjes, waarmee je eenvoudig filmpjes kunt uploaden naar bijvoorbeeld YouTube. Ook fotograferen met een 5 megapixel resolutie behoort tot de mogelijkheden van de Webby. Voor ongeveer 200 euro zal de Webby van eigenaar gaan wisselen.
Van de vorig jaar geïntroduceerde Oled schermen liet Sony nog een paar grotere (21” en 27”) prototypen zien, maar waarschijnlijk zijn daarvan dit jaar geen officiële introducties te verwachten. Ook liet Sony een paar 3D schermen met full-HD resolutie zien. Erg mooi, maar helaas nog steeds met die duffe brilletjes. Jammer!
Het gerucht dat Sony zou komen met een nettop computer werd trouwens bevestigd. De nettop zal onder de naam P-serie op de markt komen. Het is een superkleine, hoogwaardige laptop welke zelfs over WiFi, wireless 3G en Bluetooth beschikt. Je kunt er zelfs de weg mee vinden dankzij de ingebouwde GPS ontvanger.

tekst: Marc Brekelmans en Bert Wubbolts

EDITORS' CHOICE

  • Achtergrond
    DIRAC: wat is het en wat maakt deze software zo goed
    Achtergrond
    lees meer »
  • Nieuws
    Bowers & Wilkins vervangt CM-reeks door 700-serie
    Nieuws
    lees meer »
  • Review
    OPPO Sonica DAC
    Review
    lees meer »