NIEUWS

Tandberg en TNT

Redactie AV & Domotica | 06 april 2009
(Ingezonden mededeling)

Post en Express bedrijf TNT schat binnen vier jaar ruim elf miljoen aan reiskosten te besparen

Amsterdam, 2 april 2009 – TANDBERG, leverancier en producent van telepresence, high-definition videoconferencing en mobiele video-oplossingen, heeft een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar de economische impact van videoconferencing. Onderzoeksbureau Forrester Consulting* nam daarbij multinational TNT als onderzoeksobject. Uit het onderzoek blijkt dat TNT binnen vier jaar een reiskostenbesparing van ruim 11,5 miljoen euro kan realiseren en daarnaast de CO2-uitstoot door zakenreizen per vliegtuig aanzienlijk terugdringt. De gehele investering voor videoconferencing, inclusief trainingen, apparatuur en projectmanagement, is berekend op 5,5 miljoen euro met een geschatte terugverdienperiode van 2.3 jaar. Daarnaast wordt de return on investment binnen vier jaar (2008 - 2012) geschat op 71 procent. Uit het onderzoek blijkt tevens dat de medewerkers van TNT videoconferencing ervaren als een manier om efficiënter te werken en de interne communicatie te optimaliseren.


Total Economic Impact

Doel van het onderzoek was om inzichtelijk te maken wat de investeringen in videoconferencing kunnen betekenen voor organisaties, zowel op financieel gebied als op het gebied van bedrijfsvoering. Gedurende het vierjarige onderzoek, waarvan reeds twee jaren zijn verstreken, maakt Forrester gebruik van de Total Economic Impact (TEI) methode. Hierbij wordt gekeken naar vier factoren, te weten: de kosten en kostenbesparing, de opbrengsten voor de gehele organisatie, de risicofactor en de flexibiliteit van de apparatuur (toekomstige capaciteit en vermogen).

Post en Express bedrijf TNT zet videoconferencing in als belangrijke pijler binnen het Planet Me-programma en vormde daardoor een prachtig onderzoeksobject. Planet Me is het ambitieuze programma van TNT, waarmee het bedrijf structurele veranderingen in alle bedrijfsprocessen gaat aanbrengen die uiteindelijk leiden tot een reductie van TNT’s CO2-footprint. Om dit te realiseren heeft implementatiepartner Talk & Vision wereldwijd 120 TANDBERG videoconferencingsystemen geïnstalleerd bij 76 TNT-vestigingen.

Carin ten Hage, Director Planet Me bij TNT: “We zagen al in een zeer vroeg stadium de waarde van videoconferencing voor onze internationale organisatie. We hebben natuurlijk wel een aanloopperiode nodig gehad, maar we kunnen zeggen dat wij realiseren dat visuele communicatie veel voordelen met zich mee brengt. Het zou geweldig zijn als visuele communicatie inderdaad resulteert in de enorme besparingen die Forrester nu in kaart heeft gebracht. Daarnaast zijn er ook voordelen die moeilijker in cijfers uit te drukken zijn. Zo verwachten wij onze CO2-uitstoot door zakenreizen met 20 tot 30 procent terug te kunnen dringen.”

Frederik Halverson, CEO van TANDBERG: “Soms is het moeilijk organisaties te overtuigen van de waarde van videoconferencing. Concrete cijfers helpen daarbij. We zijn TNT daarom erg dankbaar dat zij bereid zijn geweest aan dit onderzoek mee te werken. Hopelijk helpt dit andere organisaties bij het opstellen van de business case voor de investering in videoconferencing en inspireert het hen om ook een bijdrage te leveren aan een beter klimaat.”

*The Total Economic Impact Of TANBERG Video Conferencing Solutions, August 18, 2008


Over TNT

TNT biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft meer dan 161.500 medewerkers. In 2007 bedroeg de omzet van de onderneming € 11 miljard en het bedrijfsresultaat was € 1.192 miljoen. TNT is genoteerd aan de beurs van Amsterdam. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden. Onze inspanningen worden erkend; in 2008 heeft TNT wederom de hoogste score behaald van alle ondernemingen in de Dow Jones Sustainability Index en in de Carbon Disclosure Project in de carbon intensive sector.
Meer informatie over TNT vindt u op de website http://group.tnt.nl


Over TANDBERG

TANDBERG is de grootste leverancier en producent van visuele communicatie producten en diensten. Het bedrijf heeft twee hoofdkantoren, in New York en Noorwegen. Het bedrijf ontwerpt en ontwikkelt systemen en software die video, audio en data integreren. Daarnaast biedt het bedrijf sales, support en value-added services in meer dan 90 landen wereldwijd. TANDBERG is beursgenoteerd aan de Oslo Stock Exchange (TAA.OL).
Voor meer informatie: www.tandberg.nl

EDITORS' CHOICE