NIEUWS

FBTO waarschuwt


Redactie AV & Domotica | 22 juni 2009
(Ingezonden mededeling)

Hyves- en Twitterberichten leiden tot vakantie-inbraak

Leeuwarden - Verzekeraar FBTO roept vakantiegangers op terughoudend te zijn in berichtgeving over vakantievertrek op social media als Twitter, Hyves en MySpace. De meeste berichten op social media zijn niet alleen zichtbaar voor een select clubje vrienden, maar kunnen ook door inbrekers gelezen worden. Meldingen over wanneer een vakantieganger op vakantie gaat en hoe lang deze wegblijft op Hyves en Twitter geven voor inbrekers het startsein om het woonadres te achterhalen en toe te slaan.

Bob Stehmann, manager marketing FBTO: “Internet biedt vrijheid. Het past in een vrij leven dat iedereen wil leiden. Een nadeel van online communiceren is dat persoonlijke informatie direct op straat ligt. Het plaatsen van vakantie-informatie op Twitter of Hyves of het bijhouden van een vakantieblog geeft inbrekers inzicht in de persoonlijke levenssituatie. Vroeger controleerden inbrekers de papieren brievenbus om te achterhalen of iemand op vakantie was, nu kijkt men in de digitale brievenbus.”

FBTO geeft een aantal tips:
• Gebruik op social media niet je volledige naam, maar bijvoorbeeld een afkorting.
• Ben ervan bewust dat criminelen berichten meelezen, pas berichten hierop aan.
• Controleer de eigen social media-profielen en verwijder persoonlijke informatie.
• Scherm persoonlijke berichten zoveel mogelijk af voor buitenstaanders.
• Check op zoekmachines welke persoonlijke informatie, zoals adres, telefoonnummer en naam terug te vinden is!

EDITORS' CHOICE