NIEUWSApple

Apple`s iPad 2 op 25 maart in Nederland


Bart Nijman | 02 maart 2011 | Apple

Zo is het een gerucht, zo ligt het ding al bijna in de winkel: vanaf 11 maart is Apple’s iPad 2 verkrijgbaar in de Verenigde Staten, twee weken later is (onder andere) Nederland al aan de beurt. Ondanks dat de huidige iPad amper een jaar oud is, zet zijn opvolger meteen een aantal flinke stappen vooruit. Zo heeft de nieuwe tabletcomputer zowel aan de voorzijde als aan de achterkant een camera, is het ding beduidend platter (dunner dan een iPhone 4, zelfs) en zijn er grafisch en qua rekensnelheid grote vorderingen gemaakt zonder dat iPad 2 aan batterijlevensduur inlevert ten opzichte van de ‘oude’ iPad: ongeveer tien uur zonder opladen, evenals zijn voorganger. De verbeterde snelheid en grafische vermogens zorgen er bovendien voor dat er ‘grotere’ Apps beschikbaar komen, waaronder iMovie en Garage Band. Bonus: de nieuwe tablet is – vanaf de eerste dag – ook in het wit verkrijgbaar.

Het afgelopen jaar heeft de iPad ook in de HiFi wereld zijn impact gehad. In vrijwel geen enkele HiFi winkel die wij de afgelopen maanden bezochten, ontbrak het apparaat. Volgens sommigen een overmaatse afstandsbediening, volgens anderen de de nagel aan de doodskist van de cd-speler. Het apparaat van Apple deed in elk geval ook veel HiFi stof opwaaien. Nu is er dus een opvolger van het populaire apparaat, die op het gebied van A/V-toepassingen ongetwijfeld nog veel meer zal kunnen betekenen dan het huidige model, vooral dankzij de snellere CPU, verbeterde grafische weergave en uitgebreide iTunes- en Airplay-mogelijkheden. Hieronder alvast een tipje van die sluier.

Er was weer een hoop buzz rond de lancering van de nieuwe iPad, die uiteraard niet officieel was aangekondigd. Er was een ‘Apple event’ gepland, waarvan de uitnodiging er uit zag als het icoontje van Apple’s kalender-app met een omgevouwen hoekje waaronder een stukje iPad te zien was. Meer kreeg men niet te horen. Deze keer was er ook geen videostream, waardoor verschillende tech-blogs live verslag deden middels een soort veredelde Twitter-streams. Eén en al Apple-geheimzinnigheid dus - goed gespeeld weer door het Californische bedrijf. Steve Jobs presenteerde ondanks zijn ziekteverlof de presentatie deels zelf en kwam met mooie berichten. Over iBooks, bijvoorbeeld, dat ruim honderd miljoen boeken verkocht binnen een jaar en nu ook de 17.000 titels van uitgeverij Random House aan de winkel toe kan voegen. Over de 2 miljard dollar die App-makers al via Apple verdiend hebben. Over de verkoop van de honderd miljoenste iPhone. En over de iPad 2.

“Vorig jaar zeiden we dat we met de iPad iets magisch en revolutionairs presenteerden”, aldus Jobs. “Mensen lachten ons uit. Toch verkochten we er 15 miljoen binnen een jaar en zorgden we voor de doorbraak van tablet-computers”, wijst Jobs zijn critici terecht. Het is een arrogantie die Apple zich eigen gemaakt heeft, maar die ook nauwelijks te weerleggen is. Het bedrijf bewijst immers keer op keer door topproducten te leveren die als warme broodjes over de toonbank gaan, dat ze het gelijk aan hun zijde hebben. De iPad 2 zal het gelijk van de techneuten uit Cupertino wederom bevestigen, want het apparaat herbergt talloze verbeteringen in een kleiner geworden verpakking.

Techniek en prijzen
Ten eerste is de iPad 2 sneller. Er zit een nieuwe dual core A5-chip in die de CPU twee keer zo snel maakt en het grafische vermogen van de nieuwe tablet zelfs vernegenvoudigd ten opzichte van de eerste versie – tegen een vergelijkbaar stroomverbruik. Het geheel nieuwe ontwerp is voorzien van camera’s aan voor- en achterkant (waardoor Facetime ook op de iPad beschikbaar komt), er zit een gyroscoop in en het apparaat is nog maar 8,8 millimeter dik: bijna een halve centimeter platter dan de huidige iPad en zelfs dunner dan de iPhone 4. Het gewicht is ook iets afgenomen, van 680 naar 590 gram. De prijzen blijven gelijk: het 16GB WiFi-instapmodel kost 499 dollar, de 64GB WiFi + 3G moet 829 dollar opbrengen. Die prijzen zullen in euro`s waarschijnlijk vergelijkbaar zijn, waarbij er 799 euro voor de 64GB WiFi + 3G zal moet worden neergeteld.

Dankzij de verbeterde (grafische) processor is 1080p Full HD output naar externe schermen mogelijk. Via een HDMI-stekker kan het beeld van de iPad op een ander scherm worden geprojecteerd – ongeacht welke App je gebruikt. Over Apps gesproken: op de nieuwe iPad komen populaire programma’s als iMovie (filmbewerking) en Garage Band (muziek spelen, opnemen en bewerken) ook beschikbaar, die van de iPad een mobiele beeld- en geluidsbewerkingsstudio maken waar echte instrumenten op aan te sluiten zijn en die acht sporen opnamen mogelijk maakt. Bovendien kun je dankzij de gyroscoop ‘hard’ en ‘zacht’ slaan op de drums. Idem voor de toetsaanslag op de gesimuleerde piano’s. iMovie krijgt ook mogelijkheden als multi-spoor opnemen, Airplay-ondersteuning en HD video sharing. Beide Apps kosten bovendien maar 4,99 dollar per stuk (dus waarschijnlijk 4,99 euro in de Nederlandse winkel).

iTunes en Airplay
Er komt ook een update voor iOS: versie 4.3. Daar zal iTunes thuisdeling in opgenomen zijn. Ook zal Apple’s Airplay verbeterd worden: Apps en zelfs websites zullen (bewegend) beeld naar televisies kunnen sturen via het draadloze streamingsysteem. 

Al dat moois dient natuurlijk een beetje beschermd te worden. “De vorige iPad was al een prachtig ding”, aldus Jobs, “Maar die stopten we in een hoes toen-ie klaar was. Dat doen we deze keer anders”, legt hij uit terwijl hij een soort afdekzeiltje voor het scherm demonstreert. Met magneetjes wordt een `vouwscherm` van polyurethaan ("They make space suits from that stuff", aldus een opgetogen Jobs) op zijn plek gehouden op de iPad. Leg hem er op en de tablet gaat in sleep mode, haal hem er af en de iPad wordt wakker. Vouw het materiaal op een bepaalde manier om en je hebt een steun om te typen. “It’s really frigging clever”, blogt iemand uit de presentatiezaal over het ding, dat hem aan een ‘slap-on bracelet’ doet denken: een rechte reep metaal die zich als een armband om je pols vouwt als je ermee op je arm slaat. In die gedachte schuilt de kracht van Apple die ze met de iPad 2 weer duidelijk maken: het bedrijf van Steve Jobs maakt techniek simpel, sexy en onvoorstelbaar logisch. Ook dit ‘speeltje’ wacht ongetwijfeld een miljoenenverkoop – en het aanbod aan tweedehands iPads op Marktplaats.nl zal waarschijnlijk razendsnel toenemen naarmate 25 maart dichterbij komt.

Traditiegetrouw was de online Apple Store ‘gesloten’ vlak voor en tijdens de presentatie. Inmiddels is deze weer open en staan er verschillende filmpjes van de iPad 2 op.

Foto`s: Apple

MERK

Apple

EDITORS' CHOICE