Heb je moeite om je vriendin of vrouw er van te overtuigen dat die luidsprekers toch echt in de huiskamer moeten staan? En zorgt dit regelmatig voor opmerkingen als `lelijk`, `te groot` en `overbodig"? Misschien moet je je net als Bang & Olufsen verdiepen in de interactie tussen vrouwen en het design van geavanceerde elektronische producten. 

"/>
 

Bang & Olufsen verdiept zich in vrouwen


Redactie HiFi.nl | 28 november 2011 | Bang & Olufsen

Heb je moeite om je vriendin of vrouw er van te overtuigen dat die luidsprekers toch echt in de huiskamer moeten staan? En zorgt dit regelmatig voor opmerkingen als `lelijk`, `te groot` en `overbodig"? Misschien moet je je net als Bang & Olufsen verdiepen in de interactie tussen vrouwen en het design van geavanceerde elektronische producten. 

De koopkracht van vrouwen neemt steeds verder toe en steeds meer vrouwen hebben een vinger in de pap bij het kopen van consumentengoederen zoals elektronica. Volgens de Boston Consulting Group zal in 2028 72 procent van alle consumenten uitgaven worden gedaan door vrouwen. Womenomics heeft grote potentie. Dit zal uiteraard invloed hebben op de ontwikkeling van de producten van de toekomst. Om die reden heeft Bang & Olufsen deelgenomen aan het driejarig onderzoeksproject "Female Interaction", dat de interactie bestudeerde tussen vrouwen en het design van geavanceerde elektronische producten. 



Op 8 november werden de resultaten van het onderzoeksproject gepresenteerd op een conferentie in het Deense centrum voor design in Kopenhagen. De conceptontwikkelaar Lyle Clarke vertegenwoordigde Bang & Olufsen bij het onderzoeksproject. Zijn conclusie is duidelijk: de vooruitzichten zullen goed zijn als merken kunnen begrijpen wat vrouwen precies willen en producten kunnen maken die zij simpelweg ‘moeten’ hebben. Kennis vergaren over wat vrouwen willen is volgens hem een slimme strategie voor innovatie. 

Het onderzoeksproject heeft de deelnemers onder andere enkele hele concrete hulpmiddelen gegeven zodat zij iets kunnen doen met het verschil in de manier waarop mannen en vrouwen naar technologie kijken. Zo is alleen een `vrouwelijk` ontwerp niet voldoende. Wat een `vrouwelijk ontwerp` precies inhoudt, wordt overigens niet verteld. Het is ook nodig om te kijken naar nieuwe toepassingen, functies en interactie. Het belangrijkste is om de voordelen van het product te communiceren. Die blijken doorslaggevender dat de technologie die achter een product zit. En nee, die flauwe opmerking over vrouwen en techniek laten wij uiteraard aan ons voorbij gaan. 



“Een andere conclusie uit het onderzoek was dat het voor vrouwen erg belangrijk is dat elektronische producten toegepast kunnen worden in hun dagelijks leven. Dat is de reden waarom we ons nu meer richten op de werkelijke waarden die wij kunnen toevoegen aan thuissituaties”, aldus Lyle Clarke. 

Bang & Olufsen gaat het onderzoek in ieder geval gebruiken als inspiratiebron voor de ontwikkeling van toekomstige producten. 

EDITORS' CHOICE