NIEUWS

MySpace lanceert nieuwe Music Player

Redactie HiFi.nl | 25 januari 2012

Het social network Myspace heeft onlangs een nieuwe musicplayer op haar site gelanceerd, waarmee je gratis toegang krijgt tot meer dan 42 miljoen muzieknummers.

Wat doe je als je als social network aan de linkerkant ingehaald wordt door Facebook en aan de rechterkant ziet dat een streamingmuziekdienst als Spotify enorm veel succes boekt? Samenwerking zoeken of je eigen weg gaan? Myspace kiest voor beide, door uitdrukkelijk de kant van Facebook op te gaan en gebruikers van Myspace de mogelijkheid te bieden zich te linken met hun Facebook-profiel, en aan de andere kant een eigen streamingmuziekdienst onder de naam Music Player te lanceren.

Social network
Het social network Myspace was in het begin vooral een plek voor beginnende muzikanten om hun eigen muziek onder de aandacht en aan de man te brengen. Dat liep best wel lekker en de site wist een steeds grotere schare vaste bezoekers te trekken. En dat werd opgemerkt door mediatycoon Rupert Murdoch. Hij kocht de site in 2005 voor 580 miljoen dollar. Alles leek Myspace voor de wind te gaan, totdat Facebook om de hoek kwam. Dat bleek ‘ineens’ de site to be. Veel gebruikers van Myspace stapten over en de verwachte groei aan nieuwe gebruikers bleef uit. Tijd voor actie!

Streaming music delen met je Facebook
Daarom heeft Myspace onlangs haar nieuwe Music Player gelanceerd. Deze nieuwe streamingmuziekdienst biedt muziekliefhebbers toegang tot (volgens Myspace) de grootste online muziekbibliotheek ter wereld. De MyspaceMusic Player biedt gratis onbeperkt en on-demand luisterplezier, gepersonaliseerde radio en verbeterde zoekfunctionaliteit in vergelijking met eerdere Myspace-versies. Daarnaast is de muziekspeler direct te integreren met Facebook, waardoor mensen de muziek op hun Myspace-afspeellijst eenvoudig kunnen delen.

Dankzij licentieovereenkomsten met de vier grootste platenmaatschappijen Sony, Universal, EMI en Warner, en contracten met 20.000 onafhankelijke labels, beschikt Myspace over de wereldwijde toegang tot meer dan 42 miljoen muzieknummers. Het unieke van Myspace is nog steeds dat het een platform vormt voor gecontracteerde en niet gecontracteerde artiesten. De nieuwe muziekdienst is erop gericht de artiesten en de fans dichter bij elkaar te brengen. Door het aanbrengen van een Facebook-integratie laten de gebruikers hun muzikale smaken en ontdekkingen ook zien op hun Facebook-account. Zo kunnen hun vrienden ook weer nieuwe muziek ontdekken.

De mogelijkheden van de Myspace Music Player op een rijtje
On-demand luisteren – gebruikers luisteren gratis en on-demand naar afzonderlijke nummers, complete albums en afspeellijsten, zonder reclameonderbreking en begrenzing van de streamingcapaciteit of het aantal draaibeurten van nummers.

Facebook-integratie – gebruikers luisteren en delen hun muziekselectie direct met vrienden via de nieuwsfeed, ticker en timeline van Myspace en Facebook. Facebook creëert automatisch een profiel voor nieuwe gebruikers, dus het kost geen extra tijd om een Myspace-account aan te maken.

Radiofunctie – een luisterervaring om bij achterover te leunen. Deze functie creëert een persoonlijk radiostation op basis van de luistergeschiedenis. Het is daarnaast ook mogelijk om nummers die zijn ontdekt in de radiofunctie direct toe te voegen aan een bestaande afspeellijst. Daarnaast ontdekken luisteraars via de radiofunctie op een eenvoudige manier veel nieuwe artiesten in de Myspace-database van vijftien miljoen artiesten.


EDITORS' CHOICE