NIEUWS

Inzamelplicht elektronisch afval


Redactie HiFi.nl | 29 januari 2012

Detailhandel Nederland is bang dat grote elektronicawinkels in Nederland zullen worden gebombardeerd tot afvaldump. De zogenaamde WEEE richtlijn voor inname en verwerking van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur is namelijk aangepast. In het verleden konden consumenten alleen hun oude apparatuur achter laten wanneer zij gelijksoortige nieuwe apparatuur kochten. Dit oud-voor-nieuw principe gaat verloren met het herzien van de WEEE richtlijn.

De herziening van de WEEE richtlijn voor inname en verwerking van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur is het resultaat van een compromis van delegaties van het Europees Parlement (EP) en de Raad van lidstaten van de Europese Unie. Winkeliers die op een vloeroppervlak van 400m² of meer elektrische en elektronische apparaten verkopen, zullen in de toekomst ongelimiteerd afgedankte kleine elektronische en elektrische apparaten moeten innemen, tenzij er effectieve alternatieve inzamelsystemen zijn. Het doel van de herziening van de WEEE richtlijn? De hoeveelheid ingezameld afval zou van vijftig kilo naar twintig kilo per inwoner moeten stijgen. Europese Unie wil er zo voor zorgen dat er minder afval wordt weggegooid of naar arme landen verdwijnt.



Detailhandel Nederland is niet blij met de nieuwe maatregel. Ook zij willen graag meer afgedankte kleine elektrische en elektronische apparaten in zamelen, maar vinden het huidige compromis oneerlijk. Winkeliers die op een vloeroppervlak van 400m² of meer elektrische en elektronische apparaten verkopen, worden volgens Detailhandel Nederland ernstig benadeeld ten opzichte van internetwinkels en verkopers aan de deur (colportage). Zij verwachten dat consumenten niet braaf naar het postkantoor gaan om hun afgedankte spullen naar een internetwinkel te retourneren. Deze spullen komen dus ook op het bord van de grotere elektronicazaken.

De verantwoordelijkheid van de afvalfase verschuift zo van de consument naar de detaillist. Volgens winkeliers moet de urgentie van milieuvriendelijkheid meer onder de aandacht worden gebracht van de consument, bijvoorbeeld via Postbus 51 spots en er moeten meer inzamelbakken worden geplaatst op toegankelijke plekken.

Bron: Retailnews & HBD.nl

 

EDITORS' CHOICE