NIEUWSSonos

Sonos op ISE 2012


Redactie HiFi.nl | 02 februari 2012 | Sonos

Sonos in het midden van hal 9 herbergt een grote verrassing: de volledige stand draait om streaming..! OK, dat is niet echt een verrassing natuurlijk, maar wel precies waar we de stand voor bezoeken.

Inderdaad, streaming is de core business van Sonos. En dat is maar goed ook, want het leverde het bedrijf een groei van zo’n honderd procent op over het afgelopen jaar, doordat het concept met name in 2011 een zeer goed jaar kende, in Nederland zelfs nog meer dan elders. Nog niet zo heel lang geleden was Sonos slechts met een man of tien actief, zo blikt PR-manager Fieder Schillmoeller terug, en nu kent het bedrijf honderden medewerkers, met daarnaast ook locaties in onder meer Maleisië, China en de Verenigde Staten (Californië én Massachussetts). In 2005 werd het eerste systeem verkocht, en afgelopen september streamde de Sonos systemen in meer dan 1 miljoen huiskamers.

In Nederland is Sonos onlangs verhuisd, naar het oude NCRV-gebouw waar diverse haast antieke kenmerken van de omroep nog te vinden zijn, inclusief de oude zendtoren – eigenlijk heel typisch. In Hilversum heeft Sonos haar EMEA hoofdkwartier, met inmiddels zo`n zestig medewerkers. 

Wall-mounted oplossingen op de ISE stand (PHOTO40)

Om hier niet uitgebreid in de volledige geschiedenis te duiken, houden we het enigszins recent. Bijvoorbeeld met de introductie van de S5, ruim twee jaar geleden. Een bijzonder populair systeem, dat in eerste instantie alleen een eigen controller had, maar later ook met apps kwam voor iDevices en Android. Een tijd later krijgt het merk met een nieuwe brandmanager een frisser imago, en wordt duidelijk dat Sonos het muzieksysteem voor iedereen is. De S5 wordt PLAY:5 en in de zomer van 2011 introduceert het bedrijf de eveneens populaire PLAY:3.

Deze en eerdere producten zijn natuurlijk al bekend, en ook op HiFi.nl uitvoerig getest en beschreven. Kijk maar eens op de Sonos Special. Toch vindt Fiede het belangrijk op de ISE aanwezig te zijn, los van het feit dat het merk geen nieuwe hardware te presenteren heeft. “Aan de software kant worden updates en verbetering doorgevoerd, en ook recent brachten we een update op de markt.”

ISE 2012: de familie compleet (PHOTO40)

Daarnaast kun je niet ontbreken op een internationale AV- en integratiebeurs als de ISE, vindt hij. Logisch, iedereen doet aan streaming nu, het is de manier om bij te blijven. Het verschil tussen Sonos en vele andere merken die streaming aanbieden, zo legt Fiede uit, is het feit dat het bij al die anderen een extra feature in bestaande technologie is. Bij Sonos is het niet zozeer geïntegreerd om in streaming te kunnen voorzien, maar er volledig op gericht – zowel qua software als qua hardware. Bovendien worden beiden in eigen huis ontwikkeld.

Ook heeft het bedrijf een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Sonos is te definiëren als een multi-room, wireless muziek systeem. Maar door de kwalitatieve verbeteringen en de uitbreiding van het Sonos-aanbod, is de focus ook op muzikale weergave komen liggen, niet enkel op de mogelijkheid om muziek af te spelen. Van WiFi naar HiFi is de nieuwe slogan, en ondanks het feit dat er geen hardware primeurs aangeboden worden op de ISE, wordt er aan de softwarekant van alles gedaan om het product te verbeteren. Na samenwerkingen met bijvoorbeeld muziekdiensten als Aupeo! en Spotify is er sinds afgelopen najaar ook Sonos Labs, en staan er meerdere introducties en samenwerkingen voor de deur. Kijk ook hier voor informatie over Sonos Labs.

Meer informatie over Sonos uiteraard ook op de Special

EDITORS' CHOICE