NIEUWS

Retail zoekt oplossing tegen window-shopper

Redactie HiFi.nl | 02 april 2012 | Fotografie

Retailers zoeken naar oplossingen om consumenten aan te sporen in de winkel te kopen in plaats van op het net. Dat schrijft Twinkle Magazine. Prijsvergelijkende consumenten die gewapend zijn met smartphones, zijn vaak geneigd over te lopen wanneer ergens anders een betere deal verkrijgbaar is.

Uit een recent onderzoek van ClickIQ blijkt dat bijna de helft van de Amerikaanse shoppers in de afgelopen zes maanden productresearch heeft gedaan in een winkel, waarna zij het product online hebben gekocht. Shoppers zijn wel eerder geneigd om naar de website of applicatie van de winkel te gaan waarin zij zich bevinden, dan naar het online kanaal van een concurrent. Prijsconsistentie binnen de eigen kanalen blijkt voor retailers dus van groot belang.

Om de ‘wispelturige window-shoppers’ tegen te gaan wordt door steeds meer retailers een betere klantenservice aangeboden. Goed geïnformeerde verkoopmedewerkers moeten klanten het gevoel geven dat zij in de winkel het beste hun aankoop kunnen doen. Warenhuis Nordstrom probeert klanten te binden met het aanbieden van extraatjes en voordelen, zoals gratis verzending bij in-store aankopen. Winkelketen Target onderzoekt daarentegen of het bieden van meer producten die exclusief zijn vervaardigd voor fysieke winkels, het prijzenvergelijken moeilijker maakt.


EDITORS' CHOICE