NIEUWS

Opleving verkoop Blu-rayís

Eerder voorspelde GfK Retail & Technology dat in 2012 het aantal films dat betaald via Video on Demand wordt gekeken, het aantal verkochte films op DVD en Blu-ray gaat overtreffen. Daarmee zou Video on Demand komend jaar de vertrouwde schijfjes verslaan. Toch was in mei van dit jaar een opleving te zien van het aantal verkochte Blu-ray discs. Binnen de totale videomarkt zorgde Blu-ray voor een omzetaandeel van 17,3 procent, waarmee het oude record van 17,1 procent in september vorig jaar is verbroken.

De voorspelling van GfK Retail & Technology is ook te zien in de VS. Volgens IHS Screen Digest kijken steeds meer Amerikanen films via het internet. In 2011 spendeerde een gemiddeld huishouden in Amerika in 2011 133,31 dollar aan fysieke dragers. Dit is een daling van 11% in vergelijking met 2010, toen gaf een gemiddeld huishouden er 149,83 dollar aan uit. In 2006, het introductiejaar van Blu-ray, werd er nog 206,78 dollar besteed aan fysieke media. Er is dus een dalende lijn te zien. Volgens IHS Screen Digest zal 2012 het jaar zijn waarin in de VS de online verkoop uit zal stijgen boven de winkelverkoop. Volgens GfK komen deze bevindingen overeen met de cijfers in Nederland.



Hoewel dit een niet erg rooskleurig toekomstbeeld schetst voor de fysieke dragers, is de verkoop van Blu-Ray discs in mei van dit jaar wel gestegen. Nederlanders kochten in mei van dit jaar 192.544 Blu-ray discs, een stijging van 15,2 procent ten opzichte van de 167.133 in mei 2011. De omzet steeg ten opzichte van vorige jaar met 11,8 procent, van 2,5 miljoen naar 2,8 miljoen euro. Uiteraard heeft dit ook te maken met de titels die op Blu-ray werden uitgebracht. Binnen de totale videomarkt zorgden Blu-rayís voor een omzetaandeel van 17,3 procent, waarmee het oude record van 17,1 procent in september vorig jaar is verbroken.

Bron: Filmonderzoek & Entertainmentbusiness

EDITORS' CHOICE