Bob Berg – Mike Stern Group

Dr. Longbeard & Marja | 26 februari 2001

Games

Live Power Jazz

Nostalgie: nachtelijke jazz concerten in Tuschinsky. In de tachtiger jaren organiseerde de Amsterdamse jazz platenwinkel Jazz Inn regelmatig nachtconcerten in Tuschinsky. Daar speelde dan de absolute top in een redelijk kleine zaal en je kon heel dichtbij komen. Nog leuker was het om te overnachten in het Barbizon hotel waar ook de artiesten werden ondergebracht.

Die sfeer klinkt ook op de CD ‘Games’ van de Bob Berg – Mike Stern Group die naast deze twee ook nog bestaat uit bassist Lincoln Goines en drummer Dennis Chambers. De opname is ‘ergens’ in de Verenigde Staten gemaakt in 1988. Meer is er niet over terug te vinden op de hoes of de CD zelf.

Dat er niet zo veel over is terug te vinden kan (?) liggen aan het label waarop de opname is uitgegeven. Ik kan er niet achter komen of JazzDoor nu bootlegs uitbrengt of niet... In ieder geval zijn alle opnames op JazzDoor live-opnames en zijn niet altijd van de beste kwaliteit, alhoewel de sfeer meestal wel goed is ‘gevangen’. Als iemand meer weet van JazzDoor dan hoor ik dat graag! (mailtjes kun je sturen naar: drlongbeard@hifi.nl).

De CD ‘Games’ bevat 3 stukken en stamt uit de tijd dat saxofonist Bob Berg een beetje genoeg gekregen had van de samenwerking met Miles Davis. Berg vond de MD band teveel een popband worden die nummers van Cyndi Lauper en Scritti Politti begon te spelen. Hij wilde meer terug naar jazz(rock). Tijdens een repetitie met gitarist Mike Stern heeft Berg besloten Miles te verlaten en ‘voor zichzelf’ te beginnen.

De CD opent met een bijzonder krachtige en lange uitvoering van het nummer ‘Games’ van de hand van Berg en van de CD ‘In The Shadows’,. Dat deze muzieksoort een conditie vergt van een topsporter is na het beluisteren van deze track duidelijk. Nummer twee, ‘After You’ (van Stern’s CD ‘Upside Downside’) begint met een gevoelige gitaar solo van Mike Stern waarna Berg op de helft van het nummer lyrisch op tenor inzet. De gitaar van Stern staat afgesteld op de zo specifieke klank voor hem waardoor je zijn spel altijd herkent. De CD is afgerond met ‘After All’ van de Stern CD ‘Time in Place’ in de studio versie al een knap opgebouwd nummer dat heel stocato delen met lyrische afwisselt en bijna hardrock gitaarwerk. In de live versie hier op ‘Games’ is het nummer nog boeiender en hier en daar een beetje droevig zelfs. Emotie in Jazz Rock – het bestaat echt!