Silent Witness (Do not disturb)

Dr. Longbeard & Marja | 26 april 2001

Echt Dick Maas!

Dick Maas (1951) studeerde in 1977 cum laude af aan de Nederlandse filmacademie en wordt sinds zijn wereldwijde succes met de film De Lift alom geroemd om zijn cinematografische kwaliteiten. Daarnaast zijn natuurlijk ook zijn films als Flodder, Amsterdamned en Abel niet meer weg te denken uit een overzicht van Nederlandse films.

De film Silent Witness, in Nederland uitgebracht als Do Not Disturb, geeft je alles wat een film zo leuk, spannend en ontspannend kan maken; spektakel, mooie achtervolgingen en ook nog mooie plaatjes van… natuurlijk Amsterdam.

Walter (William Hurt – Children of a lesser God) neemt zijn vrouw (Jennifer Tilly – the Getaway) en dochter Melissa (Francesca Brown) mee naar Amsterdam als hij daar een grote farmaceutische deal moet gaan afsluiten. Zijn vrouw was liever ergens anders naar toe gegaan en spuit alle vooroordelen die iedereen zelf ook over Amsterdam kan bedenken. Aangekomen in het sjieke Amsterdamse hotel is er wat heisa rond de reservering en neemt de collega van Walter z’n dochter mee naar de toiletten om haar vervolgens kwijt te raken als ze verdwaalt in het hotel en dan ongewild getuige is van een moord. Op zich zou je zeggen het arme kind gaat zo snel mogelijk - al is het met behulp van een hotelgast, op zoek naar haar ouders en vertelt haar verhaal, maar dat is nu net het probleem.

“She could not talk, she could not scream, she could only run” en dat doet ze dus op de hielen gezeten door de hitman en de opdrachtgever die de moord hebben gepleegd en niet al te professioneel te werk gingen. Deze achtervolgingen waarbij Melissa wordt geholpen door de zwerver Simon (Dennis Leary) zijn - laat dat maar aan Dick Maas over - spannend en grappig met veel leuke plaatjes van Amsterdam by night. Uiteindelijk lijkt er wat rust voor Melissa te komen als ze wordt herenigd met haar ouders maar vergeet dat maar want we beginnen gewoon nog een keer opnieuw omdat het toch wel leuk is William Hurt aan racende ambulances te zien hangen. Natuurlijk worden de boeven gevangen en is er een happy end voor de overige betrokkenen, inclusief zwerver Simon.

Een onderhoudende DVD met als special features de gebruikelijke trailers, informatie over de acteurs en makers, een behind the scenes tour, interviews en bonus footage.

1999 Studio S - 120 minuten
Gemaakt door Dick Maas en Laurens Geels