O Brother, Where Art Thou?

Bobvos | 16 mei 2001

Vreemd! Deze CD staat in de USA in de top tien van best verkopende CD`s bij gerenomeerde verzendverhuizen als CD Now en Amazon. Ondertussen staat de teller al op zo`n miljoen verkochte exemplaren. En dat voor een CD die nauwelijks airplay heeft gekregen, omdat de muziek niet commercieel genoeg zou zijn. Het blijven rare jongens die Amerikanen. Misschien dat de Coen Brothers-film zoveel indruk achtergelaten heeft bij het bioscooppubliek dat ze massaal voor de bijl gingen en naar de platenzaak renden en de CD kochten. Of zou het kunnen zijn dat de door T.Bone Burnett geproduceerde muziek van een dermate hoge muzikale kwaliteit is, dat dit de reden tot aanschaf is geweest? Het antwoord zullen we wel nooit weten.

Wel zeker is dat "O Brother, Where Art Thou?" veel muzikale kwaliteiten bevat. T. Bone Burnett heeft, met hulp van Gillian Welch, een prachtige verzameling songs op plaat weten te krijgen. Allereerst is daar het nummer "I Am A Man Of Constant Sorrow" (origineel door Dick Burnett uit 1913), dat als een rode draad door film en CD loopt. Het prachtige bluegrassnummer is in vier uitvoeringen op het album te vinden: twee instrumentale uitvoeringen door John Hartford (op viool) en door meestergitarist Norman Blake en twee uitvoeringen door een gelegenheidsformatie met als naam The Soggy Bottom Boys, waarbij de tweede uitvoering de meeste indruk achterlaat. Niet verwonderlijk met een groepsbezetting bestaande uit Dan Tyminski (zang en gitaar), Barry Bales (bas), Jerry Douglas (dobro), Chris Sharp (gitaar), Ron Block (banjo), Mike Compton (mandolin) en Stuart Duncan (viool).

Andere hoogtepunten van deze CD zijn de traditionals "Down To The River To Pray", hier als gospel door Alison Kraus met een koor bestaande uit o.a. Norman Blake, Tim O`Brien, David Rawlings, Gillian Welch en The First Baptist Choir of White House, Tennessee en het a capella gezongen "O Death" door Ralph Stanley.

Het verhaal van de film speelt zich af omstreeks 1930 en vertelt het verhaal van drie aan de "chain gang" ontsnapte gevangenen op weg naar huis. De film is vrijelijk gebaseerd op het klassieke Odyssee-epos van Homerus. Ander films van Ethan en Joel Coen die het bekijken meer dan waard zijn: The Big Lebowski, Fargo, Blood Simple en Raising Arizona.