Billy Elliot

Dr. Longbeard & Marja | 02 juli 2001

Billy Elliot2Niet alleen maar dans

De film Billy Elliot speelt zich af in Durham Noord Engeland tijdens de grote mijnstaking van 1984. In die tijd was Margaret Thatcher aan de macht, die ook tijdens de huidige verkiezingscampagne van 2001 weer in beeld kwam. Tijdens haar eerste toespraak (in 2001) liet ze iedereen weten dat ze wist dat ze terug verwacht werd; “I drove past a cinema on the way here and the billboard said the Mummy returns” Maar dit engelse gevoel voor humor terzijde want in 1984 waren de mijnwerkers niet echt blij met haar aanhoudende pogingen hun bedrijfstak om zeep te helpen. In deze historische setting speelt Billy Elliot zich af.

Billy Elliot is de zoon van een mijnwerker en woont samen met vader, broer en oma in de plaats waar dagelijks geweldadige confrontaties plaatsvinden tussen stakende en werkwillige mijnwerkers en ook nog tussen de stakende mijnwerkers en het door de regering tentoongespreide machtsvertoon van grote ploegen ME. Billy’s moeder is overleden en als zijn vader en broer actie voeren zorgt Billy voor oma.
De vader van Billy is niet echt een gemakkelijke man en zijn broer Tony idem dito dus Billy vermaakt zich zelf dan maar door stiekem zijn broers muziek te draaien en te dansen in zijn kamer. Door zijn vader wordt Billy naar boksles gestuurd maar echt een succes is dat niet door de onhandigheid van Billy, hij krijgt meer klappen dan hij uit kan delen. Tijdens een van die lessen is ook de balletklas in hetzelfde gebouw aan de gang en als Billy de balletlerares iets moet brengen raakt hij geinteresseerd in wat ze daar aan het doen zijn. Hij wordt uitgedaagd mee te dansen en door de cynische balletlerares in balletschoenen gehesen. Vervolgens is hij “hooked” zoals de Engelsen dat zo mooi kunnen zeggen.

Het leuke van deze film is dat de hoofdrol wordt gespeeld door Jamie Bell wiens overeenkomst met Billy groot is. Regisseur Stephen Baldry, die vele theaterstukken regisseerde maar nu debuteerde als filmregisseur, had als voorwaarde bij de casting van de hoofdrol dat diegene die Billy ging spelen in ieder geval uit de regio waar de film speelt moest komen en weinig ervaring mocht hebben. Uit 2000 kandidaten werd Jamie Bell gekozen die welliswaar al vanaf zijn zesde dansles had maar weinig ervaring.
Zo hard als Billy Elliot in de film met zijn ontdekte talent aan de slag moest bleek ook voor Jamie Bell te gelden en dat maakt de film geloofwaardig, grappig en ontroerend.

De lerares die Billy onder haar hoede neemt wordt gespeeld door Julie Walters, een gerenommeerde engelse actrice die al een Oscar in haar bezit heeft als best supporting actress in Educating Rita. Als vader ontdekt dat Billy niet als een echte man naar boksles gaat maar naar de in zijn (voor)oordeel ‘nichtensport’ ballet, moet het les geven stiekem gebeuren en trainen Billy en Mrs Wilkinson door voor een auditie voor het Koninklijk Ballet in Londen. Uiteindelijk komt alles natuurlijk toch uit en neemt de film zijn wending naar het happy end. Voor het zover is kun je echter genieten van mooie plaatjes, danswerk en levensecht spel van alle betrokkenen. Opnieuw blijkt dat men in Engeland veel sfeervollere en “echtere” films maakt dan de Hollywoodfabriek en dat ook al is het gegeven waar de film op is gebaseerd niet uniek, hij blijft boeien van begin tot eind.

Special features
Breaking Free over het maken en de achtergronden van de film. Production notes, cast info en de trailer. Daarnaast achtergrond informatie en interactieve weblinks als de DVD in de PC wordt gebruikt.

2000 Universal Studios – 1 uur 51 minuten