REVIEW

Audiolab Kalimba en Fidjol


René van Es | 21 december 2001 |

Uitersten die elkaar herkennen

Het moet zo begin jaren 90 geweest zijn dat ik in Leiden voor de eerste keer de naam Audiolab tegenkwam. Op een tocht voor een paar speaker kabels kocht ik bij Number One een setje Audiolab Hi-Flex kabels voor mijn Mission speakers. Gewoon omdat ze betaalbaar waren en veel waar boden voor het geld. Ze zijn achtergebleven in mijn oude woning, waar ze nog langdurig een set speakers hebben aangestuurd. Pas vorig jaar ben ik weer wakker geschud toen een schrijver van “de set van de maand” op hifi.nl trots beschreef wat zijn Audiolab Axis allemaal kunnen. Het heeft niet zo lang geduurd voor ik bij hem ben gaan luisteren. Samen hebben we heel wat uren gespendeerd om zijn set naar een veel hoger niveau te tillen, echter wat steeds blijft staan zijn de speakers. Geprikkeld door de kwaliteit heb ik kontakt gezocht met Ruud van Kuilenburg om Audiolab zelf aan de tand te mogen voelen. Liever geen Axis, ik woon drie hoog en sjouw al zoveel, dus het zijn de kleine Fidjol geworden en de grote broers uit de serie, de Kalimba.


Grote broer en kleine broer

De familie overeenkomsten zijn duidelijk van deze speakers. Beide hebben een karakteristieke vorm. Een vlakke voorkant, een iets bolle zijkant en naar achteren buigen ze rond in een halve ellips. Gelukkig eens een vorm die afwijkt van het gebruikelijke. De Fidjol is een monitor voor een prijs vanaf 449,- euro per stuk. In mijn geval werd de Fidjol geleverd met een eigen voet. De grondplaat van de voet is afgewerkt met hetzelfde fineer als de kast. De zwarte enkelvoudige buis die naar bovenloopt bevat tevens de aansluitdraden. In de voet zitten twee contra banaanstekers. Meerprijs voor de voeten is ca. 450,- euro per twee. De Fidjol is een gesloten twee-weg systeem. Het laag wordt verzorgd door een Vifa 17 cm woofer met een polypropyleen conus. De tweeter is eveneens afkomstig van Vifa en de dome meet 25 mm. Het is een softdome van geweven materiaal. Het filter filtert vanaf 4000 Hz, bevat uitsluitend luchtspoelen en MKT condensatoren. Door de bouw van de kast heb ik het niet kunnen controleren. Het rendement is wat lager door het gesloten systeem en komt op 87 dB. Impedantie een vriendelijke 8 Ohm. Afmetingen 25 x 35,5 x 33 cm (BxDxH) en met de geleverde voet kom je op 1 meter hoog. Totale inhoud is 14 liter. Wie niet voor de voet kiest treft de aansluitterminal aan in de boden van de kast. Niet aan de achterkant.

Broer Kalimba, die vanaf 949,- euro per stuk leverbaar is, is in grote lijnen gelijk. Dezelfde vorm, alleen groter 28,5 x 38,5 x 102 cm (BxDxH), dezelfde materialen zijn gebruikt. MDF kast, luchtspoelen, MKT condensatoren en koperkabel. Ook hier units van Vifa. De tweeter is hetzelfde type en werkt hier vanaf 3500 Hz. Daarna wordt het anders. Twee woofers van elk 20 cm in een d’Apolito opstelling zorgen voor een veel hoger rendement van 92 dB, een impedantie van 4 Ohm en het systeem is voorzien van een gedempte opening aan de voorzijde. Dat is geen reflexpoort, maar een aperiodische demping. Een dergelijke demping draagt ervoor zorg dat de luidspreker dezelfde druk tegenkomt als hij naar voren beweegt als naar achteren. Een ademend systeem kun je het noemen. De veel grotere kast heeft een inhoud van 70 liter en noteert 25 kg op de weegschaal. Alle speakers uit deze serie zijn leverbaar in vijf soorten fineer en bovendien in alle Ral kleuren. Ook hier vind je de aansluitterminal in de bodem, geschikt voor bi-wire. Spades, stekers of blanke draden zijn opties. Ook deze kast heb ik open geprobeerd te maken, maar de enorme hoeveelheid dempingmateriaal hield me weer tegen. Het is industrie wol, wat zo ongeveer betekent dat het is gemaakt van gerecycelde wol. Een materiaal dat beter dempt dan schuimplastic, minder schadelijk is dan glaswol en veel goedkoper dan Baf. Het stoft wel, maar ach wie gaat nu de kasten voor de lol openschroeven. Last but not least, de gebruikte Vifa units zijn niet afgeschermd (tegen meerprijs als optie leverbaar) dus niet geschikt om pal naast de tv te zetten. Dat elke speaker van Audiolab Vifa units gebruikt is deels terug te leiden tot een andere activiteit die Audiolab ontplooit, reparatie van speakers. Wat men in Follega vrijwel nooit langs ziet komen zijn defecte Vifa units. Tel daarbij op betrouwbare leveringen uit Denemarken, konstante kwaliteit en normale prijzen en je besluit als verstandige ondernemer al snel om met Vifa langdurig in zee te gaan.

MERK

EDITORS' CHOICE