Yuri Honing, Misha Mengelberg en Ernst Reijseger

Dr. Longbeard & Marja | 20 mei 2002

Lively

Geen eenvoudige muziek, maar zo Live!

Bijna twee jaar geleden op het North Sea Jazz festival is deze opname gemaakt door Dick Lucas voor de NPS. Daarna heeft Paul Pouwer in zijn studio zich ontfermd over de verdere afwerking en de master van deze CD gemaakt.

In vier stukken laten de drie heren zich van hun beste improvisatoire kant horen. Het beste is de CD eigenlijk in het bijna donker te beluisteren. Het is absoluut geen geschikt materiaal om op de achtergrond of zo te draaien. Daarvoor gebeurt er te veel tussen de drie muzikanten. De cello van Reijseger is dan weer atonaal, dan weer lyrisch, dan weer Barok dan weer Bach; gestreken, geplukt of geslagen. De tenor sax van Yuri is soms een complete sax, dan weer enkel het riet of een percussie instrument met enkel de klank van de kleppen, of soms alles tegelijk. De stabielste factor is eigenlijk de piano van Megelberg, die helaas soms wat ver weg klinkt ten opzichte van de overige instrumenten.

Het eerste nummer, ‘Vrijdag Part 1’ gaat naadloos over in ‘Vrijdag Part 2’, hoe kom je erop. In deze achttien minuten lijkt de samenwerking nog intenser en gaat de muziek meer richting modern klassiek dan improvisatie jazz. Er zit meer spanning in die tot uiting komt in de onderlinge interactie. Er is minder sprake van ondersteunde soli, maar van samenspel.

Nummer drie van de CD is van totaal andere orde. Hier een bewerking van Victor Young’s ‘Stella by Starlight’. Een prachtige opening van Yuri Honing met krachtige piano akkoorden waar na een minuut of twee de cello van Reijseger aan toe wordt gevoegd. Hierna wordt het nummer uit elkaar gehaald en in kleine stukjes onderzocht in de improvisatie totdat het applaus na zes minuten er een eind aan maakt.

Tot slot volgt de Mengelberg compositie ‘Mother of all Battles’ wat een waardige afsluiting vormt voor deze bijzondere CD. Nogmaals, geen eenvoudige, lekker in het gehoor liggende muziek, maar een reis door de improvisaties van drie fantastische musici.

Buzz ZZ 76015